236370

مجوز بهره برداری واحد معدنی در بردسکن صادر نمی شود

دنیای معدن: هیچ مجوز بهره برداری واحد معدنی در مناطق تحت مدیریت حوزه شهرستان بردسکن صادر نمی شود.

به گزارش دنیای معدن، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بردسکن گفت: منطقه حفاظت شده درونه و پناهگاه حیات وحش دشت لاغری در غرب شهرستان بردسکن جزء مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند که از زمان ارتقاء به مناطق تحت مدیریت سازمان تا کنون هیچگونه مجوز فعالیت معدنی در عرصه این مناطق صادر نشده است.

مهندس مهدی جمعه پور به اقدامات زیست محیطی حوزه معادن اشاره کرد و گفت: طی دوسال گذشته پیرو پایش مداوم واحد های فرآوری معدنی اقدامات موثری در حوزه رفع مشکلات زیستی محیطی از جمله ارائه و تایید طرح مطالعات ارزیابی وخوداظهاری، ارائه برنامه عملیاتی مدیریت پسماند و ایجاد سایت های پسماند، ایزولاسیون سد های باطله، احداث چاه پایش، رفع آلایندگی واحد های خردایش به منظور کنترل گرد و خاک انجام شده است.

وی عنوان کرد: تمامی واحد های آلاینده مکلف هستند نسبت به رفع مشکلات زیست محیطی خود اقدام کنند درغیر این صورت به عنوان صنایع آلاینده مشمول جرائم مالیاتی و به مراجع قضایی معرفی می شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بردسکن افزود: طبق نمونه برداری و پایش انجام شده قنواتی که در مسیر معادن شمال شهرستان قرار دارد تا کنون مشکل آلایندگی در آن ها گزارش داده نشده است.

مهندس جمعه پور عنوان کرد: هرگونه استخراج و فراوری فلزات شامل سرب، روی، طلا و سنگ مس با هر ظرفیت وسنگ آهن (بیش از ششصد هزار تن در سال) مشمول ارائه طرح مطالعات ارزیابی و اخذمجوز زیست محیطی قرار می گیرند هر گونه فعالیت منوط به اخذ مجوز قانونی لازم است.

وی به وضعیت ترمینال های ضبط فرآوری پسته در شهرستان بردسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان بردسکن به عنوان یکی از قطب های تولید محصول پسته در استان خراسان رضوی است با دارا بودن بیش از ۶۰ واحد ترمینال ضبط و فرآوری پسته بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد محصول تولیدی پسته استان در این شهرستان فرآوری می شود که متاسفانه هیچ یک از این واحد ها تصفیه خانه فاضلاب ندارند، ولی با توجه به دوره ۴۵ روزه فعالیت آن ها به صورت مداوم مورد پایش قرار می گیرند.

مهندس جمعه پور افزود: تمامی این واحد ها مجوز تاسیس دارند، ولی مجوز بهره برداری در حوزه زیست محیطی ندارند که بایستی برای اخذ مجوز بهره برداری و خروج از لیست صنایع الاینده نسبت به استاندارد سازی ومدیریت فاضلاب خود اقدام نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید