236163

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

اکتشافات جدید معدنی بزودی اعلام می شوند

دنیای معدن-وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بحث شناسایی ذخایر طرح بزرگی از استان خراسان جنوبی آغاز شد که نتایج آن بزودی اعلام می شود.

به گزارش دنیای معدن، سید رضا فاطمی امین در سفر به استان کرمان و نشست با بخش خصوصی با اشاره به موضوع ظرفیت معادن این استان، گفت: در این جلسه نکات مهمی مطرح شد. اولین بحثی که در کرمان بررسی شد معادن بود که در معدن ما باید در چهار سطح ورود کنیم. یکی از خطاها در معدن نوع اولویت گذاری بوده است . ما یک درصد جمعیت دنیا و یک درصد سنگ آهن دنیا را داریم اما در مقابل آن هفت درصد مس دنیا برای ماست.

وی افزود: هم اکنون در کشور۳۰ میلیون تن فولاد نیاز داریم که برای الان ۱۰۰ میلیون تن جواز صادر شده در حالی که قیمت یک تن شمش فولاد ۱۲میلیون تومان بوده ولی قیمت یک تن مس ۲۰۰ میلیون تومان است و ۷۰ تا ۸۰ درصد سود دارد. با یک حساب متوجه می شویم که این خطای بسیار راهبردی است.

وزیر صمت گفت: اولین کاری که در معادن باید انجام دهیم جبران عقب ماندگی ها از جمله در مس است. در مس عقب ماندگی بسیار زیادی داریم؛ برای تولید یک میلیون تن از این محصول برنامه ریزی شده که بخش بزرگی از آن در استان کرمان خواهد بود. سرمایه گذاری بیش از ۲۳۰ تا ۲۴۰ همت که ۳۵ هزار اشغال ایجاد می کند در استان کرمان پیش بینی شده است.

فاطمی امین بیان کرد: موضوع بعدی بحث اکتشاف است که عقب هستیم به نوعی باید گفت ما شبیه پولداری هستیم که نمی داند چه کند. در بحث شناسایی ذخایر طرح بزرگی از استان خراسان جنوبی آغاز شد که نتایج آن بزودی اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه در ۱۸ کشور دنیا رایزن بازرگانی داریم، اظهار کرد: در برخی کشورها به دو مرکز تجاری مجوز داده ایم که برخی از آن ها نیز ایرانی نیستند؛ به طور مثال در قطر یک تاجر قطری_عمانی مرکز تجاری ایران در قطر را راه اندازی کرده است. اگر استان کرمان هم در این قضیه علاقه دارد می تواند پیشگام باشد. در اقدام بعدی بین استان های ایران و استان های دیگر کشورها ارتباط برقرار کردیم. مثلا بین سنپترزبورگ و اصفهان و آذربایجان شرقی ارتباط برقرار شده است. اگر کرمان تمایل داشته باشد با همکاری رییس سازمان توسعه تجارت این ارتباط برقرار می شود.

فاطمی امین در پایان گفت: در مورد رفع تعهد ارزی کارگروه داریم ولی وعده ندادم که تعهد ارزی کشاورزان را برمیداریم بلکه گفتیم امیدواریم تراز تجاری آنقدر بالا برود که بحث تعهد ارزی معضل نباشد. جلسات متعددی با بانک مرکزی داریم که در مراحل مختلف ساده تر می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید