234969

چرا سهم استان کرمان از حقوق دولتی معادن وصول نمی شود

دنیای معدن: استان کرمان با وجود ذخایر عظیم معدنی سهم ۷۰ درصدی از حقوق دولتی معادن دارد و در تمامی این سال ها با وجود تلاش و پیگیری مسئولان درصد کمی از سهم استان به کرمان برگشته است.

به گزارش دنیای معدن، استان کرمان را به عنوان بهشت زمین شناسی و بهشت معادن ایران شناخته می شناسند؛ استانی که با چیزی در حدود هشت میلیارد تن ذخیره ماده معدنی و استخراج بیش از 120 میلیون تن در سال. استانی که با وجود این ذخایر عظیم معدنی سهم زیادی در حقوق دولتی معادن دارد و در تمامی این سال ها با وجود تلاش و پیگیری مسئوان درصد کمی از سهم استان از حقوق دولتی معادن به کرمان برگشته است.

ظرفیت معادن، برای همه است و این موضوع در قانون معادن کشور نیز مطرح شده و دولت، به واسطه بهره برداری معادن که به اشخاص می دهد، حقوق دولتی می گیرد و 15 درصد آن باید به استانی برگردد که معدن در آن قرار دارد و صرف رشد و توسعه آن منطقه شود.

علی زینی وند استاندار کرمان آبان ماه سال قبل با بیان اینکه 70 درصد حقوق دولتی معادن کشور توسط استان کرمان پرداخت می شود، گفت: باید 15 درصد حقوق دولتی معادن به استان برگردد که به دلایلی هنوز برگشت داده نشده است.

مهدی حسینی نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه ظرفیت معادن، برای همه است و این موضوع در قانون معادن کشور نیز مطرح شده، گفت: دولت، به واسطه حق بهره برداری معادن که به اشخاص می دهد، حقوق دولتی می گیرد.

وی با بیان اینکه طبق ماده 14 قانون معادن، سهم دولت باید به حساب خزانه کشور واریز شود، افزود: هر سال بر اساس قانون بودجه درآمدی که از این محل به دست می آید برای هزینه کرد در بخش های مختلف برنامه ریزی می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: یکی از مواد قانون معادن، پرداخت 65 درصد از پول حاصله از معادن به وزارت صمت است تا در حوزه زیرساخت ها اعم از راه سازی، احداث کارخانه و غیره هزینه کند و طبق تبصره 6 این ماده، 15 درصد باید به کرمان برگردد و صرف رشد و توسعه شود.

حسینی نژاد با بیان اینکه 70 درصد حقوق دولتی کشور از طریق معادن استان کرمان جذب می شود که از بهره برداران معادن تأمین و به خزانه کشور واریز می شود، افزود: امّا با بررسی های انجام شده در 10 سال اخیر مشخص شد که فقط پنج صدم درصد این حقوق، به استان کرمان برمی گردد.

آمار فقر زیبنده استان کرمان نیست/ 500000 نفر در بهشت معادن کشور شب ها سر بر بالین فقر می گذارندسهم ناچیز مردم کرمان از ظرفیت های عظیم بهشت معادن ایران

مهدی باصره در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه استان کرمان به عنوان بهشت زمین شناسی و بهشت معادن ایران شناخته می شود، اظهار داشت: چیزی در حدود هشت میلیارد تن ذخیره ماده معدنی در استان وجود دارد و استخراج سالانه ما بیش از 120 میلیون تن در سال است.

وی با بیان اینکه استان کرمان استان پهناوری است که گوشه گوشه آن معادن بزرگی وجود دارد، افزود: خوشبختانه اشتغال خیلی خوبی هم در استان کرمان در این حوزه وجود دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه کار در معدن، کار سختی است و جزو مشاغل سخت محسوب می شود، بیان کرد: صیانت از ذخایر معدنی در استان از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

وی با بیان اینکه استان کرمان به لحاظ معدنی با اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر استان ها رتبه اول کشور را دارد، گفت: استان کرمان به لحاظ ذخایر معدنی، میزان استخراج و ارزش افزوده رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

باصره با اشاره به اینکه وصول حقوق دولتی معادن به عنوان یک بخش درآمدزا در کشور به شمار می رود، افزود: 67 درصد از وصول حقوق دولتی کشور از معادن استان کرمان است و بقیه آن سهم سایر استان ها است.

وی با بیان اینکه با کمک استاندار و نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی به دنبال سهم استان کرمان از این ذخایر معدنی هستیم، ادامه داد: در قانون آورده شده که استانی که معدنی است باید از این ظرفیت در رشد و توسعه استان استفاده شود و در راستای ظرفیت های قانونی که وجود دارد، ما به دنبال سهم استان در این حوزه هستیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه در حوزه صنعت و صنایع معدنی نیز اتفاقات بزرگی به ویژه در دهه گذشته در استان رخ داده است، بیان کرد: حدود 30 درصد فعالیت های فولادی کشور در استان کرمان شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه 20 کارخانه بزرگ و مگاپروژه بزرگ در استان کرمان راه اندازی شده که می توانند موتور محرکه استان کرمان باشند، گفت: قطعا در سال های آینده خدمات رسانی به این کارخانه ها و مسائل جانبی آن می تواند اشتغال و توسعه خوبی در استان کرمان به همراه داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید