234962

رئیس کمیسیون کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

اکتشافات معدنی در استان زنجان نسبت به میانگین کشوری پائین است

دنیای معدن-رئیس کمیسیون کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اکتشافات پهنه های معدنی در استان نسبت به میانگین کشوری پائین است.

به گزارش دنیای معدن، مصطفی طاهری شامگاه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه مسائل و مشکلات خیلی بیشتر است و باید بر اساس نیازهای کشور برنامه ریزی و اقدام شود، گفت: تدوین سند بالادستی برای توسعه صنعتی کشور از اولویت های کاری خود در کمیسیون است.

طاهری تاکید کرد: بر اساس ارزیابی انجام شده تولیدات با منابع در کشور ۷۰ درصد، متوسط ۱۰ درصد و تکنولوژی بالا زیر یک درصد است، پس باید برای توسعه برنامه ریزی مدونی انجام شود.

وی داشتن سند خوب و با قابلیت تضمین اجرایی را البته با نگرش همه جانبه به ابعاد مختلف تولید را یک سند مهم اعلام کرد و ابراز داشت: تدوین سند بالادستی در حوزه صنعت، معدن و تجارت مبتنی بر برنامه هفت ساله توسعه کشور خواهد بود.

رئیس کمیسیون کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای حوزه ict که در کشور کم کار شده هم اقداماتی در حال انجام است، گفت: در توسعه آی سی تی کشور غفلت شده است و این موضوع جزو مسائل کمیسیون صنایع و معادن کشور است.

با مشخص شدن سند بالادستی کشور امکان اجرای برنامه هفتم، تدوین برنامه یکساله و مجوزها امکان پذیر خواهد شد، افزود: برنامه های توسعه پنج ساله در کشور نوشته می شود که این برنامه به ویژه در حوزه آی سی تی و معدن مورد توجه قرار گرفته است.

طاهری بیان داشت: در دهه ۸۰ بیش از هفت قانون خوب در حوزه تولید مصوب شده و تاکنون ۳۵ درصد از این قوانین به نتیجه رسیده است و به نظر عدم اجرایی شدن این قوانین نتیجه ضعف در اجرا است.

وی دیگر اولویت کاری خود را اصلاح قانون معادن دانست و گفت: این قوانین اصلاح شده و تا چند ماه دیگر به نتیجه رسیده و برای تصویب به صحن مجلس ارائه خواهد شد.

رئیس کمیسیون کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اکتشافات پهنه های معدنی در استان نسبت به میانگین کشوری پائین است.

طاهری افزود: در استان زنجان ذخایر ازرشمند معدنی وجود دارد که تاکنون مورد اکتشاف و بهره برداری قرار نگرفته اند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکپارچه سازی سامانه ها با هدف حکمرانی داده ها از نیازهای اساسی کشور است، گفت: اغلب وزارتخانه ها معتقدند نبود یکپارچه سازی داده ها، اقدامات و برنامه ریزی ها را با چالش جدی مواجه می کند و یکپارچگی سامانه ها می تواند به تسریع اقدامات و اجرای درست برنامه ها منتهی شود.

طاهری یاد آور شد: اصلاح ساختار بودجه نیازمند عدالت محور بودن آن است و با توجه به اینکه بودجه بندی در حال حاضر بر اساس عدالت انجام نمی شود و چانه زنی در آن نقش دارد ما هم سعی می کنیم که نیازهای استان در بودجه بندی لحاظ شود.

طاهری با بیان اینکه تلاش ها برای تبدیل مشکلات آب به یک مطالبه عمومی در استان زنجان نتیجه داده است، افزود: در این راستا مصوبات خوبی در سفرهای مسئولان ارشد کشور به استان به تصویب رسیده است.

وی افزود: هرچند عقب ماندگی های استان زنجان بسیار بیشتر از این مصوبات است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: حل مشکل کمربندی پادگان، پارک هاشمی نژاد، حل مشکل اساسی پتروشیمی زنجان، گرفتن مصوبه منطقه ویژه اقتصادی، تخصیص زمین برای احداث واحدهای صنعتی در شهر زنجان و انتقال مالیات شرکت های بزرگ از تهران به زنجان از جمله این اقدامات بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید