234147

سخنگوی فراکسیون محیط زیست:

حقوق مردم استان قزوین توسط معادن نادیده گرفته می شود

دنیای معدن- سخنگوی فراکسیون محیط زیست گفت: برخی از معدن داران استان به ویژه در مناطق روستایی به جای عمل به تعهدات خود با اتصال به اصحاب قدرت و ثروت به حقوق مردم بومی اطراف معادن تجاوز می کنند.

به گزارش دنیای معدن، فاطمه محمدبیگی در گفت وگویی با اشاره به عملکرد ضعیف معادن استان قزوین در حوزه انجام وظایف اجتماعی اظهار کرد: متأسفانه معادن در استان کارنامه خوبی ندارند و شاهد تضعیف حقوق مردم از سوی صاحبان معادن هستیم. قوانین هم متأسفانه به درستی رعایت نمی شود.

نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: موضوع بارنامه، استفاده از باسکول برای تنظیم تناژ لازم برای عدم آسیب به راه ها و… باید توسط صاحبان معادن به صورت جدی انجام شود که در اغلب گزارش هایی که به ما می رسد شاهد تخلف متولیان معادن هستیم.

این مسئول عنوان کرد: متأسفانه بهره برداران از معادن در حوزه راه تجاوز می کنند و در دپوی مواد حاصل از معادن و نخاله های معدنی نیز بعضاً تجاوز از حریم دیده می شود.

وی ادامه داد: اضافه برداشت از معادن، عدم رعایت حقوق مردم و بسته شدن چشمه های مورد مصرف کشاورزی و آب شرب بر اثر فعالیت های انفجاری وعدم رعایت مقررات ایمنی از موضوعات مهمی است که در خصوص معادن به چشم می خورد.

محمدبیگی تبیین کرد: نارضایتی مردم در اطراف معادن امروز بسیار زیاد شده و از طرفی آلودگی محیط زیستی معادن و نیز تأثیر آن بر کشاورزی، دام پروری و زنبورداری حائز اهمیت است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست با بیان اینکه مسئولین باید معادن را مجبور به اجرای قانون کنند تصریح کرد: صاحبان معادن باید تعهدات اجتماعی خود را عملی کنند، باید در آسفالت ریزی و ترمیم راه هایی که از آن استفاده می کنند همچنین ایجاد جاده اختصاصی وارد عمل شوند، این ها تعهداتی است که قانون بر آن تاکید دارد ولی شاهد تخلف های واضحی از سوی آنها هستیم.

نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی افزود: گاه شاهد هستیم که برخی از معادن به جای عمل به تعهدات از دهیاران، بخشداران و اهالی روستا شکایت می کنند با تکیه بر نفوذ خود بر اصحاب قدرت و ثروت از فرصت معدن تنها برای بهره خود استفاده می کنند. ما شاهد این هستیم که گاهی اوقات سوگیری نادرست اتفاق می افتد.

محمدبیگی یادآور شد: معادن برای رشد و توسعه کشور لازم هستند، کشف عرصه های جدید معدنی برای کشور و مردم ایجاد ثروت می کند و ما نیز از فعالیت معادن استقبال می کنیم به شرطی که این ثروت عادلانه بین مردم و صاحبان معادن تقسیم شود و سود معادن به عموم مردم نیز برسد نه اینکه عده خاصی درآمدهای کلان دریافت کنند اما مردم آن منطقه به لحاظ آلودگی زیست محیطی متضرر شوند.

این نماینده تاکید کرد: در طول دوران نمایندگی خود در بازدیدهای میدانی که از مناطق مختلف داشتم متأسفانه یکی از مهمترین مطالبات و دغدغه های مردم به ویژه در روستاهای استان معضلات ایجاد شده از سوی معادن بود. اکثر آنها با بی توجهی کامل به پروتکل های زیست محیطی و مقررات موجب ضررهای بسیاری به مردم شده اند. لذا یکی از مهمترین موضوعات مورد تاکید ما بررسی وضعیت فعالیت معادن استان توسط مسئولان اجرایی استان است.

وی در خاتمه گفت: فراکسیون محیط زیست به جد پیگیر موضوع معادن است و از طریق کمیسیون اصل ۹۰ هم اکنون دستوراتی در این خصوص صادر شده و به طور قطع پیگیر حقوق مردم هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید