230616

در هشتمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی مطرح شد:

جعفری: انتقال تجارب شرکت های پیشرو در بهره وری/ نهادینه کردن بهره وری در شرکت ها با ارایه مشوق

دنیای معدن-رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: مدیران شرکت ها و مجتمع ها تجارب خود در رشد بهره وری را به اشتراک بگذارند تا شرایط انتقال دانش مهیا شود.

به گزارش دنیای معدن، وجیه الله جعفری امروز در آیین هشتمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی افزود: ایمیدرو با هدف ایجاد انگیزه در صنعت، برگزاری این همایش را طی سال های گذشته در دستور کار قرار داد و ارزیابی عملکرد شرکت ها را با همکاری سازمان ملی بهره وری عملیاتی کرد.

وی با بیان اینکه بهره وری پایه و اساس توسعه شرکت ها و سازمان ها برای رشد است، گفت: نتیجه این همگرایی و ارزیابی منجر به رشد عملکرد شرکت ها در حوزه بهره وری شد و شرکت ها این مهم را در برنامه های خود قرار داده اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آثار جایزه بهره وری می تواند در مدیریت شرکت ها متبلور شود و همچنین انگیزه ای برای آینده باشد.

جعفری افزود: در کشورهای صنعتی "بهره وری" به عنوان یک عامل رقابت پذیر است از این رو اگر به دنبال صنعتی شدن کشور هستیم؛ به طور حتم باید دارای فرهنگ و تفکر بهره وری باشیم.

وی گفت: چنانچه یک سوم رشد اقتصادی را از محل بهره وری برنامه ریزی کنیم، بهره وری باید به عنوان اساس امور باشد.

ارایه مشوق به شرکت های پیشرو در بهره وری

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: با هدف ایجاد انگیره بین شرکت های پیشرو در امور بهره وری می توان اقدام به ارایه مشوق های مختلف کرد.

جعفری ادامه داد: به طور مثال با ارایه مشوق های مالیاتی می توان در راستای بهره ور شدن شرکت ها و رشد اقتصادی گام برداشت و با این برنامه ریزی ایجاد انگیره کرد.

وی گفت: کمیته ارزیاب شرکت ها در جایزه بهره وری می توانند موضوع ارایه مشوق را در برنامه های خود قرار دهد تا اگر نیازمند به اخذ مجوز و اصلاح قوانین در مجلس شورای اسلامی باشد، پیگیری های لازم انجام شود.

جایگاه برتر معدن و صنایع معدنی در بهره وری

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: رشد بهره وری عوامل تولید بخش معدن از سال ۹۱ حدود ۵.۲ درصد است و بخش کشاورزی ۳.۸ درصد و سایر بخش ها زیر یک درصد بوده است. هرچند باید تاکید کرد که حوزه معادن نیازمند وضعیت مطلوب تری است.

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در رشد بهره وری، گفت: استحصال حداکثری از ارزش کانسنگ و کاهش ضایعات، استفاده از فناوری های روز، بالابردن بهره وری در استخراج و تولید، حمل و نقل، کاهش قیمت تمام شده از جمله عوامل تاثیرگذار در رشد بهره وری است.

جعفری افزود: در این زمینه با استفاده از فناوری های جدید باید به سمتی حرکت کنیم که شاهد آثار بهره وری باشیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در حال حاضر رقابت پذیری در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است و در این زمینه آثار بهره وری از نکات کلیدی است.

وی افزود: به طور مثال برای حفظ بازار اقتصادی در قیمت گذاری ها باید به سمت کاهش بهای تمام شده رفت و در این راستا باید عوامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده -که از یکی از موارد آن بهره وری است- را مورد توجه قرار داد. جعفری عنوان کرد: به طور یقین این راهبرد در افزایش کارایی و اثربخشی موثر است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید