230520

با راهبری ایمیدرو محقق شد

اشتغال ۳۵۰۰ نفری و افزایش تولید ۲۲ هزار تنی با احیاء معادن کوچک

دنیای معدن-مدیر اجرایی طرح احیاء و فعال سازی معادن کوچک ایمیدرو گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۴۵۳ معدن کوچک احیاء و فعال سازی شده که پتانسیل اشتغال مستقیم بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفری و افزایش ظرفیت تولید بیش از ۲۲هزار تنی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش دنیای معدن، «سید رضا عظیمی» امروز (پنجشنبه) گفت: نهضت فرآوری و بهره وری در معادن کشور در دوم مهرماه سال ۹۶ آغاز به کار کرد و در ۲۴ بهمن ماه همان سال، تفاهم نامه طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس منعقد شد.

وی بیان داشت: مهمترین هدف این طرح، فعال سازی معادن کشور است که نتیجه آن افزایش تولید و اشتغال به ویژه در مناطق محروم با محوریت توسعه و حمایت از اکتشاف و بهره برداری از ظرفیت معادن غیرفعال و قابل توسعه در کشور با استفاده از سرمایه بخش خصوصی خواهد بود که با استراتژی های کلان اقتصاد مقاومتی، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تطابق دارد.

به گفته این مقام مسوول، شناسایی فرصت های کوچک معدنی برای سرمایه گذاران در بخش­های مختلف کشور، استفاده از فناوری جدید برای فرآوری معان با عیار پایین­تر، استفاده بهینه و به کارگیری پتانسیل، ظرفیت­ها و توانایی­های علمی- اجرایی موجود و تاکید بر تامین نیاز داخلی و صادرات محصول مازاد بر نیاز داخل، سایر اهداف این طرح را تشکیل می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع از ابتدای طرح تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰، شاهد احیا و فعال سازی ۸۵۲ معدن بودیم.

عظیمی ادامه داد: تعداد معادن احیاء و توسعه یافته در سال های گذشته به ترتیب شامل ۱۴۶ معدن در سال ۹۸، ۲۵۳ معدن در سال گذشته و در ۱۱ ماهه امسال با حمایت کارگروه استانی ۴۵۳ معدن بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان اشتغال و تولید مندرج در پروانه بهره برداری پس از فعال سازی نهایی معادن، موجب ایجاد ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر شغل مستقیم و تولید سالیانه بیش از ۳۳ میلیون تن مواد معدنی می­شود.

اقدامات انجام شده در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

مدیر اجرایی طرح احیاء و فعال سازی معادن کوچک ایمیدرو، در ادامه به اقدامات انجام شده در این طرح در ۱۱ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات محدوده­های معدنی اخذ شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت با تایید سازمان صمت استان ها حدود هفت هزار و ۱۰۰ محدوده بر اساس مزیت نسبی ۲۱ استان بررسی و بلوک بندی شد. این محدوده ها شامل پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره برداری و همه محدوده های در اختیار سازمان های صمت استان ها است.

وی با اشاره به انجام اقدام کلینیکی ۵۰۳ معدن با همکاری کارگروه استانی طرح احیاء، ادامه داد: بر اساس گزارش های احصاء شده از کارگروه استانی، نیمی از این معادن با پیگیری و اخطارهای سازمان صمت در مسیر احیاء سازی قرار گرفته ­ است.

عظیمی، به سایر اقدامات کلینیکی انجام شده اشاره و خاطرنشان کرد: معرفی ۱۵ درصد از معادن به صندوق بیمه سرمایه گذاری برای اخذ تسهیلات، رفع موانع اداری ۱۰ درصد معادن از طریق مکاتبه های انجام شده با همکاری سازمان های صمت و کارگروه طرح احیاء، تامین زیرساخت راه ۹ درصد معادن، همچنین انتقال پروانه به بهره برداری جدید، معرفی به سرمایه گذار، تجهیز معدن و تامین بازار فروش، از جمله این اقدامات است.

وی اظهار داشت: از مجموعه معادن مذکور، نتیجه اقدام کلینیکی امسال و سال گذشته منتج به احیاء و توسعه ۴۵۳ معدن شدده و مطابق با اظهارات کارگروه های استانی سازمان­های صمت، به چرخه تولید بازگشتند.

این مسوول تصریح کرد: در صورت تکمیل ظرفیت پروانه بهره برداری معادن احیاء و فعال شده، قابلیت ایجاد پتانسیل اشتغال مستقیم بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر و افزایش ظرفیت تولید بیش از ۲۲ هزار تن در ۱۱ ماهه سال جاری -که همه اقدامات با وجود شرایط و محدودیت­های کرونا، انجام شده- وجود دارد.ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید