229556

رییس خانه صنعت و معدن ایران :

تفویض اختیار به استان، بخش عمده ای از مشکلات معادن اصفهان را رفع خواهد کرد

دنیای معدن- رییس خانه صنعت و معدن ایران گفت: معادن اصفهان نیاز به تمرکززدایی و تفویض اختیاردارند و این امر، بخش عمده ای از مشکلات این واحدها را رفع خواهد کرد.

به گزارش دنیای معدن، سید عبدالوهاب سهل آبادی روز شنبه در گفت وگویی افزود: واحدهای معدنی در این استان با مشکلات بسیاری مواجه هستند و باید نسبت به تفویض اختیار به استان در ارتباط با معادن اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه صنعتگر اصفهانی برای کوچکترین کارها مجبور به مراجعه به تهران است، ادامه داد: خیلی از کارها و مسائل معادن استان در تهران و در شورای عالی معادن بررسی می شود در صورتیکه استان اصفهان از ظرفیت و قابلیت های بالایی برخوردار است.

رییس خانه صنعت و معدن ایران بابیان اینکه معادن استان اصفهان همانند معادن "چادرملو" و "میدوک" و "سرچشمه" نیستند اظهار داشت: معادن فعال بسیار زیادی در این استان وجود دارد اما کوچک و ضعیف هستند و اشتغال بسیاری ایجاد کرده اند.

وی اضافه کرد: اصفهان ویژگی های خاصی دارد و نیازمند ارائه کمک های خاص و ویژه است و تاکنون چندین بار موضوع ضرورت واگذاری تفویض اختیار معادن استان اصفهان به وزیر صنعت معدن و تجارت ارائه شده است.

سهل آبادی ابراز امیدواری کرد که با تغییر و تحول در مجموعه سازمان صمت اصفهان، جهش و اقدامات لازم در راستای کمک به صنایع و معادن استان بهتر از گذشته انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: تفویض اختیاری در سال های گذشته به سازمان صنعت موجب شده که در مدت زمان کمتر از ۲۰ ساعت در اصفهان پروانه تاسیس واحدهای تولیدی آماده شود در صورتیکه این کار درگذشته چندین روز بطول می انجامید و در ۲ سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

رییس خانه صنعت و معدن ایران بیان کرد: اصفهان بعنوان یکی از استان های صنعتی کشور است و نزدیک به ۹ هزار واحد صنعتی در این استان وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد واحدهای صنفی در استان، صنفی تولیدی هستند و محصولات تولیدی این واحدها در اصفهان بسیار ارزشمند است که برخی تولیدات آنها موردنیاز کارخانه های بزرگ محسوب می شود.

وی افزود: همانگونه که جشن برنج در شمال کشور و جشن گل و گیاه در قمصر برگزار می شود بدون شک باید جشن صنعت کشور هم در استان اصفهان برگزار شود.

سهل آبادی گفت: صنعت، موتور محرکه اقتصاد محسوب می شود و به همن دلیل باید اصفهان بیش ازپیش موردتوجه مسوولان وزارت صنعت معدن و تجارت قرار گیرد.

وی اظهار داشت: امروز ارتباط خوبی بین بخش خصوصی، خانه صنعت معدن، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف با سازمان صمت اصفهان وجود دارد و خانه صنعت و معدن با تمام انجمن های همگن صنعتی و شعب استانی خود و با همراهی اتاق بازرگانی هرگونه کمک و یاری را در این زمینه ارائه خواهد داد.

رییس خانه صنعت و معدن ایران ابراز امیدواری کرد که وضعیت اشتغال در استان اصفهان بهبود پیدا کند.

وی اضافه کرد: کلیه واحدهای صنعتی تعطیل و راکد در استان با کمک سازمان صمت شناسایی شده است و در ارتباط با راه اندازی آنها نهایت سعی و تلاش انجام شده و با کمک و همراهی واحدهای صنعتی موفق، اقدامات خوبی برای فعال سازی این واحدهای تعطیل و راکد در استان انجام شده است.

سهل آبادی خاطرنشان کرد: مجموعه اطلاعاتی بسیار قوی در خانه صنعت معدن و تجارت فراهم شده است که برای بهره برداری سازمان صمت بسیار مناسب است.

استان اصفهان از حیث تعداد معادن فعال رتبه اول، تعداد کل معادن دارای مجوز پروانه بهره برداری رتبه دوم و ازنظر میزان ذخیره قطعی رتبه سوم و میزان استخراج اسمی رتبه پنجم را در کشور دارد.

۸۵۳ معدن در این استان پروانه بهره برداری دارند که ۶۰ درصد این معادن فعال است و بیش از ۴۰۰ معدن در استان اصفهان در زمینه سنگ های تزیینی و مصالح ساختمانی فعالیت می کنند که شامل انواع سنگ های ساختمانی، مرمریت، مرمر، گرانیت و تراورتن است.

ظرفیت اسمی استخراج معادن استان سالانه ۵۰ میلیون تن انواع مواد معدنی است اما به صورت واقعی نزدیک به ۳۰ میلیون تن استخراج می شود.

اصفهان انواع گروه های مواد معدنی را در خود جای داده است و ازنظر ظرفیت مواد معدنی به عنوان یکی از استان های مطرح کشور محسوب می شود.

انواع مواد معدنی ازجمله طلا، سرب، روی، آهن، مس، باریت و بنتونیت در استان اصفهان وجود دارد.

حدود ۹ هزار نفر در معادن استان اصفهان مشغول به کار هستند و بطور غیرمستقیم به ازای هر یک شغل در معادن ۱۰ تا ۱۲ شغل غیرمستقیم ایجاد می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید