229231

دستاوردهای انقلاب اسلامی و جبران عقب ماندگی در بخش معدن| افزایش اشتغال از ۵۰۰ نفر به ۱۳ هزار و ۱۳۵ نفر در بخش معدن

دنیای معدن: در حالی از ابتدای انقلاب تاکنون ۲۲ هزار و ۴۰۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری معدنی در استان خراسان جنوبی انجام شده که میزان اشتغال ایجاد شده در معادن استان از ۵۰۰ نفر در دوران پهلوی به ۱۳ هزار و ۱۳۵ نفر در حال حاضر افزایش یافته است.

به گزارش دنیای معدن، هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله می گیریم اهمیت پرداختن به موضوع دستاوردهای انقلاب و تبیین آن برای خودکفایی بیشتر می شود به ویژه جبران عقب ماندگی و غفلت های بزرگی که در زمینه ثروت نهفته ذخایر معدنی کشور در دوره پهلوی رخ داده است.

راهبرد دشمنان انقلاب اسلامی ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی است اما اگر به درستی عملکرد رژیم پهلوی در زمینه اقتصاد ایران به ویژه معادن بازگو و خدمات جمهوری اسلامی برای جبران کم کاری ها و فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی تبیین شود به بزرگی کارهایی که ظرف 40 سال گذشته در بخش معدن انجام شده است پی خواهیم برد.

پیش از انقلاب اسلامی اقتصاد ایران متکی به فروش نفت خام بود و هیچ فعالیت شاخص و مهمی در زمینه توسعه صنایع و معادن کشور صورت نگرفته بود. با این حال ایران با برخورداری از 68 نوع ماده معدنی یکی از کشورهای غنی جهان از حیث دارایی های معدنی به شمار می رفت.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی معادن محدودی در ایران مورد اکتشاف و بهره برداری قرار گرفته بود و به دلیل اهمیت نفت و گاز برای رژیم شاهنشاهی، عمده تمرکز اقتصاد کشور بر این دو بخش بود و معادن مورد کم توجهی قرار گرفتند.

استکبار ستیزی، مردم سالاری و اقتدار و امنیت از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است نماینده ولی فقیه در کردستان: آزادگی ملت ایران مقابل استکبار جهانی از دستاوردهای انقلاب است امام جمعه اصفهان: تحریف دستاوردهای انقلاب اسلامی هدف دشمن است

در آن زمان معادن بزرگ کشور تنها توسط بخش دولتی اداره می شدند و نتیجه فعالیت دولت برای اکتشاف معدن به بهره برداری کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال 1350 و تامین نیاز آن برای تولید فولاد از طریق ذخایر معدنی سنگ آهن، ذغال سنگ، منگنز، آهک و مقداری مواد اولیه دیگر ختم شد.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور برای شکوفایی اقتصاد صنعتی و معدنی و رهایی از اقتصاد نفتی به سمت اکتشاف و بهره برداری از معادن پیش رفت.

استان کویری و مرزی خراسان جنوبی با دارا بودن 698 معدن مختلف با ذخیره قطعی حدود هفت میلیارد تُن و اشتغال بیش از 13 هزار نفر یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می شود.

این استان با توجه به ساختار زمین شناسی آن از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به 50 نوع ماده معدنی برخوردار است که زغال سنگ، منیزیت، خاک های صنعتی، سنگ های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس، سرب و روی از ممترین مواد معدنی در این استان پهناور است.

همه این ذخایر ارزشمند که با آنها به تنهایی می توان یک یا چند استان را اداره کرد و بخش زیادی از آن هنوز پنهان است، باید اکتشاف، استخراج و سپس در قالب صنایع معدنی، فرآوری شود تا ارزش افزوده و توسعه اقتصادی را در استان و کشور به همراه داشته باشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در این باره اظهار داشت: در همه دوران قبل از انقلاب اسلامی در منطقه جنوب خراسان، تنها 4 فقره پروانه بهره برداری معدنی با سرمایه گذاری یک میلیارد ریال صادر شده است.

حجت ایمان طلب با بیان اینکه در این دوران ذخایر کشف شده دو میلیون تن بوده و با بهره برداری از این معادن برای 500 نفر اشتغال ایجاد شده است افزود: اما بعد از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 711 فقره پروانه بهره برداری معدن در منطقه جنوب خراسان یا خراسان جنوبی فعلی صادر شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ذخایر معدنی کشف شده در استان هم از دو میلیون تن در دوران پهلوی؛ به 6 هزار و 900 میلیون تن طی دوران انقلاب اسلامی رسیده است.

ایمان طلب افزود: از ابتدای دوران انقلاب اسلامی تاکنون 22 هزار و 403 میلیارد ریال سرمایه گذاری معدنی در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه میزان اشتغال ایجاد شده در معادن استان، از 500 نفر در دوران پهلوی، اکنون به 13 هزار و 135 نفر افزایش پیدا کرده است افزود: از ابتدای سال 1400 تاکنون هم 26پروانه بهره برداری از معدن صادر شده که دارای 12 میلیون و 880 هزار تن ذخیره قطعی با اشتغال 169 نفر است.

ایمان طلب با بیان اینکه تا دی ماه سال جاری 32 گواهی کشف صادر شده است گفت: 90 درصد پهنه های واگذار شده در سال های گذشته کار آنها تمام شده است.

وی با اشاره به اینکه اولین طرح تحول سازمان زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی اجرا می شود افزود: این طرح بسیار بزرگ اکتشافی که از نیمه مهرماه 1400 آغاز شده، 15 هزار کیلومتر مربع از سطح استان خراسان جنوبی را مورد اکتشاف قرار می دهد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی براساس توافق نامه سه جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو در خراسان جنوبی اجرا می شود.

وی افزود: براساس این توافق نامه، تأمین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو، تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی جویی برعهده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و حمایت های لازم در زمینه برنامه ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

ایمان طلب تصریح کرد: با اجرای این طرح، حجم ذخایر معدنی موجود در استان شناسایی می شود و به این ترتیب مخاطرات سرمایه گذاران به شدت کاهش می یابد این پروژه تکمیل کننده اطلاعات پایه زمین شناسی خواهد بود و به ما کمک می کند برنامه جدیدی را برای سرمایه گذاری در استان پیش ببریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید