228853

در نشست تیم کارشناسی ایمیدرو با مسئولان آذربایجان غربی مطرح شد؛

اعلام اقدامات و برنامه های 5گانه ایمیدرو در آذربایجان غربی / شناسایی 40 محدوده امیدبخش اکتشاف / 4 طرح زیرساختی معادن در مرحله مطالعه یا اجرا

دنیای معدن: مدیر دفتر صنایع معدنی ایمیدرو، اقدامات و برنامه های این سازمان در استان آذربایجان غربی را اعلام کرد. به گفته وی، اکتشاف، زیرساخت، عناصر نادر، گوهرسنگ ها و صندوق بیمه معدن بخشی از فعالیت های ایمیدرو در این سازمان است.

به گزارش دنیای معدن، سعید پیرمرادی مدیر دفتر صنایع معدنی ایمیدرو و رئیس تیم فنی و کارشناسی اعزامی این سازمان به آذربایجان غربی، در نشست بررسی فنی و اقتصادی زمینه های سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی استان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو طی تفاهم نامه منعقده با استانداری آذربایجان غربی، فعالیت های خود را در زمینه اکتشاف، زیرساخت ها، عناصر نادرخاکی، گوهر سنگ ها، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و غیره پیگیری و در حال انجام آن است.

وی ادامه داد: در بخش اکتشاف با موانعی مواجه شده ایم که نیازمند همگرایی سازمان های مرتبط با صدور مجوز پروانه اکتشاف در محدوده های امیدبخش حاصل شده هستیم تا بتوانیم بخش اکتشاف را به عنوان گام نخست زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی پیش ببریم.

مدیر صنایع معدنی ایمیدرو بیان داشت: وضعیت کنونی مواد معدنی برای همه مشخص است اما در صورتی که بخواهیم سرمایه گذاری و توسعه در بخش معدن انجام بدهیم و وضعیت آتی را روشن کنیم، باید از حلقه نخست شروع کرده و اکتشافات را پیش ببریم که در این میان اطلاعات جدید و مکفی می تواند چراغ راه آینده باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات کارشناسی انجام شده، طرح احداث سنگبری در این استان توجیه اقتصادی نداشته و درنتیجه طرح احداث کارخانه فروسیلیس، جایگزین این طرح می شود. طرح مذکور، با توجه به برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد خام تا 1405 و درنتیجه کمبود حدود 20 هزار تن فروسیلیس توجیه پذیر است.

شناسایی 40 محدوده امیدبخش اکتشاف در آذربایجان غربی

پیرمرادی با اشاره به انجام 16500 کیلومتر مربع مطالعات اکتشافی در استان آذربایجان غربی (13 هزار کیلومتر مربع تعیین شده در تفاهم نامه قبلی)، گفت: این اکتشافات در مناطق تکاب- پیرانشهر، ماکو و زرشوران بوده است که به شناسایی 40 محدوده امیدبخش منجر شده است.

وی افزود: از این تعداد، 6 محدوده برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در اختیار استان قرار گرفت. همچنین 19 محدوده برای اکتشاف درخواست شد اما به دلیل مسائل مربوط به منابع طبیعی، مجوزی برای صدور پروانه اکتشاف صادر نشد هرچند به نظر می رسد این مهم از طریق قانون 24 مکرر قابل حل است.

مدیر صنایع معدنی ایمیدرو خاطر نشان کرد: مجری طرح عناصر نادر خاکی مطالعات اولیه در خصوص این عناصر را در منطقه انجام داده است و شواهدی بر وجود عناصر مد نظر وجود نداشته است با اینحال چنانچه اطلاعات تکمیلی در سازمان صمت استان یا سازمان زمین شناسی باشد ایمیدرو آماده است مجدد بررسی و اقدام کنند.

وی افزود: همچنین، مطالعات اکتشافی طرح گوهرسنگ در حال اجراست و نتایج آن تا اسفند 1401 اعلام می شود. افزون بر این، ایمیدرو در حال تاسیس مرکز گوهرشناسی در منطقه غرب کشور (آذرشهر) است.

واگذاری 79 محدوده معدنی از سال 95

محمدرضا کریمی، مدیر اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در این نشست گفت: این شرکت با هدف ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در معادن، در صورت واگذاری محدوده ها، عملیات اکتشافی را تا مرحله گواهی کشف به عهده می گیرد. وی یادآور شد: از سال 95 حدود 79 محدوده معدنی را عملیات اکتشافی انجام و پس از به نتیجه رسیدن، به بخش خصوصی واگذار کردیم.

وی ادامه داد: این شرکت درخواست واگذاری محدوده های اشنویه، 2 محدوده زمین شناسی (معدن طلای گندمان و زابکوه بوکان)، 2 پهنه اکتشافی و نیز 19 محدوده امیدبخش به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی داده است تا عملیات اکتشافی در آن انجام دهد. کریمی تصریح کرد: موانع موجود واگذاری، با استناد به ماده 24 مکرر قانون معادن قابل رفع است.

وی ادامه داد:طرح احداث کارخانه فروسیلیس در منطقه در برنامه است. مطالعات طرح تولید منیزیم از دولومیت این استان انجام شده است.

حدود 35 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه نامه معدنی

مدیر اقتصادی ایمپاسکو با بیان اینکه 5 درصد معادن کشور در استان آذربایجان غربی است، گفت: 60 درصد معادن این استان (303 معدن) فعال، 38 درصد غیر فعال (192 معدن) و 2 درصد معادن (8 معدن) در حال تجهیز هستند.

وی ادامه داد: طی سال های گذشته، 14 معدن این استان در صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی بررسی شد که 6 معدن طی سال 1400 و 4 معدن طی سال های گذشته به این صندوق معرفی شدند. در مجموع،30 تا 35 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق به معادن این استان تخصیص داده شد.

4 طرح زیرساختی معادن در مرحله مطالعه یا اجرا

منصور هنردوست، نماینده طرح زیربنای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی در این نشست با اشاره به اینکه طی سال های گذشته، 7 طرح راهسازی در استان آذربایجان غربی خاتمه یافته است، گفت: علاوه بر این موارد، طرح احداث راه دسترسی به معادن منطقه پادکی چایپاره به طول 4 کیلومتر در دست مطالعه است.

وی افزود: طرح بهسازی محور زنجان-دندی-تکاب به طول 165.3 کیلومتر با مشارکت 259 میلیارد ریالی ایمیدرو و در 8 قطعه انجام می شود که قطعات 7 و 8 به طول 50.8 کیلومتر در آذربایجان غربی در حال اجراست.

هنردوست بیان داشت: طرح بهسازی راه دسترسی به معادن مهاباد (قطعه دوم حدفاصل بیرم-بره جو) به طول 4 کیلومتر در دست مناقصه انتخاب پیمانکار است. همچنین طرح برق رسانی به معادن پسوه، شاوله و دشت قوره به طور 3.5 کیلومتر در دست مناقصه انتخاب مشاور مطالعاتی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید