227032

قابلیت های جایگزینی معدن به جای نفت/ زیرساخت های لازم واگذاری معادن به مردم فراهم نشده است

دنیای معدن - دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران گفت: جایگزینی معدن به جای نفت امکان پذیر است، زیرا معادن در ایران به تنهایی قابلیت حل مسئله اشتغال همچنین قابلیت تغییر جدی در GDP (تولید ناخالص داخلی) را دارند همچنین سهم ایران از صادرات را به شدت تغییر می دهد.

به گزارش دنیای معدن، سعید عسگرزاده در گفت وگویی، در خصوص واگذاری معادن به مردم جهت ایجاد فرصت سرمایه گذاری مناسب، گفت: واگذاری معادن کار اشتباهی نیست ولی در حال حاضر زیرساخت های لازم برای واگذاری معادن به مردم فراهم نشده است باید به مجموعه کسانی که بومی مناطق معدنی هستند و توان معدن کاری دارند به جای سرمایه گذاری در ۳۰ الی ۴۰ درصد از معادن امکان مشارکت و مزایده در کل معدن منطقه را فراهم کنیم. دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران افزود: اگر مردم بومی مناطق معدنی توان معدن کاری ندارند می بایست به صورت سهام غیرموثر یعنی سهام سرمایه گذاری به آن ها واگذار شود که بازهم نیاز به زیرساخت دارد.

وی اظهار کرد: باید قبل از واگذاری معادن در مناطق مختلف تعاونی هایی در حوزه معدن شکل گرفته شود و ورود پیدا کنند، زیرا فرصت سرمایه گذاری فقط برای عده ای محدود ایجاد می شود و این امر با اصل رقابت و برخورداری مردم در تناقض است. دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران بیان کرد: واگذاری معادن به شکل بورس مشکلاتی را به همراه دارد و اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد باید از قبل معادن در بورس پذیرفته شده باشند تا سهام آن ها عرضه شود و کنترل اینکه الزاماً به مردم همان مناطق معدن واگذار شود کار سختی است و در اجرای این امر ابهاماتی وجود دارد بنابراین واگذاری معادن از طریق بورس نیاز به زیرساخت هایی دارد.

عسگر زاده درباره وضعیت معادن کشور و روند واگذاری معادن گفت: اگر به نقشه کاداستر نگاهی بیندازیم تقریباً تمامی ایران پر از لکه های مرتبط با پهنه ها، زیر پهنه ها و مزایده معادن است و اگر دولت برنامه ای داشته باشد قطعاً فضای بسیار مناسب و خوبی برای اینکه معدن جایگاه خود را پیدا کند ایجاد می کند، زیرا ظرفیت های بسیار خوبی در معدن داریم.

وی در ادامه گفت: شعار معدن جایگزین نفت غیرواقعی نیست و برخلاف برخی که فکر می کنند این جمله در حد شعار بوده و نشدنی است بنده جایگزینی معدن به جای نفت را شدنی می دانم معادن در ایران به تنهایی قابلیت حل مسئله اشتغال همچنین قابلیت تغییر جدی در GDP (تولید ناخالص داخلی) رادارند همچنین سهم ایران از صادرات را به شدت تغییر می دهد.

عسگر زاده اظهار کرد: دولت باید عزم جدی را اتخاذ کند و قبل از تصمیم گیری ها با تشکل های تخصصی مشورت کرده و سپس تصمیمات را اجرایی کند.میزان

 

دیدگاهتان را بنویسید