226390

انعقاد ۲۰ تفاهم‌نامه و ۱۰ پروژه تحقیقاتی در سازمان زمین‌شناسی

دنیای معدن: مسئول پژوهش سازمان زمین‌شناسی کشور از انعقاد ۲۰ تفاهم‌نامه و قرارداد با بخش‌های تحقیقاتی و صنعتی خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، دکتر نازنین بدری هدف پروژه‌های تحقیقاتی این سازمان را رفع نیازهای اساسی کشور عنوان کرد و افزود: در این راستا همواره در جهت ارتقای پژوهش‌های کاربردی با محوریت توسعه علوم زمین و اکتشاف ذخایر معدنی اقدام کرده و بدون شک با انجام این پژوهش‌ها در راستای ماموریت اصلی سازمان، می‌توان به میزان قابل توجهی ثروت‌آفرینی و در راستای حفظ این ثروت حرکت کرد.

بدری، تعداد پروژه‌های تحقیقاتی اجرا شده در این سازمان از ابتدای سال جاری تاکنون را بیش از ۱۰ پروژه ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر آن بیش از ۲۰ تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری میان سازمان زمین‌شناسی و مجموعه‌های علمی-تحقیقاتی و دانشگاه‌ها، بنگاه‌های بزرگ صنایع معدنی و دستگاه‌های اجرایی کشور منعقد شده است.

وی  خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سایت پژوهش در پرتال سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان یکی از خدمات این سازمان با هدف آشنایی با فرآیندها و فعالیت‌های بخش پژوهش سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و در راستای اطلاع‌رسانی و دسترسی کاربران به اطلاعات پژوهشی سازمان در دستور کار قرار گرفته است.

مسئول امور پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، انتخاب طرح‌ برگزیده صنعتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و پژوهشکده علوم زمین و کسب عنوان طرح پژوهشی برتر در دو سال متوالی در نهمین و دهمین جشنواره پژوهش و فناوری بخش صنعت، معدن وزارت صمت در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در تعامل و همکاری بخش‌های فنی و پژوهش سازمان را از دیگر موفقیت‌های این سازمان نام برد.

وی تاکید  کرد: سال ۱۳۹۹، پس از بازتعریف ساختار شورای پژوهش به‌منظور سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی و اعتلای امور پژوهشی سازمان، به تعیین و تدوین سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها، نظارت و ارزیابی برنامه‌های پژوهش و فناوری و همچنین تدوین آیین‌نامه شورای پژوهش پرداخته شد.

به نقل از  روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، تعیین اولویت‌های پژوهشی مطابق با نیازهای اساسی سازمان، همکاری و هماهنگی با بخش‌های فنی، معاونت‌ها و مراکز در چارچوب وظایف محوله، همکاری و ارتباط مستمر با سازمان‌ها و نهادهای مسئول در سیاستگذاری‌های تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری در سطح کشور و همکاری و هماهنگی با دفتر نظارت و ارزیابی در زمینه طرح‌های پژوهشی از دیگر اقدامات سازمان زمین شناسی است.

همچنین در راستای بهره برداری از اعتبارات موضوع بند (ب) ماده ۶۴ قانون الحاق برخی مواد به تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲)»،  بخش پژوهش، موفق به جذب منابع مالی مشمول این قانون برای دو طرح پژوهشی در سال مالی ۱۳۹۹ و همچنین اخذ مجوز برای دو طرح پژوهشی برای سال مالی جاری شده است.

علاوه بر آن این سازمان در راستای اجرایی کردن شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در جامعه و صنعت و به منظور تقویت و برقراری ارتباط منسجم دانشگاه‌ها با صنعت و عملیاتی کردن یافته‌های اعضای هیات علمی، از ابتدای سال جاری بیش از ۸ درخواست فرصت مطالعاتی بررسی و پس از تایید برنامه مطالعاتی آنها، با نظارت بخش فنی مرتبط شروع به فعالیت کرده‌اند.

با توجه به نامگذاری امسال به شعار "تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" بنا به تاکید مقام معظم رهبری، نقش پژوهش‌های کاربردی و بنیادی و تاثیر بالای آن برای تحقق این هدف غیرقابل انکار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید