225058

توقف کار معدن در محدوده سنگ نگاره های تیمره

دنیای معدن: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خمین : فعالیت معدن کاران در محدوده سنگ نگاره های تیمره این شهرستان با حکم قضایی متوقف شد.

به گزارش دنیای معدن؛رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین گفت: فعالیت معدن کاران در محدوده سنگ نگاره های تیمره این شهرستان با حکم قضایی متوقف شد.

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، «علی مشهدی» توضیح داد: با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی و اداره شهرستان خمین و با همکاری و مساعدت دادستان شهرستان، حکم توقف عملیات استخراج مواد معدنی در محدوده سنگ نگاره های تیمره صادر شده و این حکم به بهره بردار معدنی در این عرصه ابلاغ و از فعالیت آن جلوگیری شد. وی افزود: محدوده سنگ نگاره های تیمره در منطقه موسوم به «داش دره» و «تنگه غرقاب» بیش از یک هزار و ۷۰۰ هکتار شناسایی و ثبت شده است. ️مشهدی گفت: در این محدوده ثبت شده و تاریخی به هیچ معدنی اجازه فعالیت و معدن کاوی داده نمی شود و با خاطیان برخورد قضایی صورت می گیرد. رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ️یادآور شد: مجوز صادر شده از سوی سازمان صمت به مساحت حدود یک هزار و ۴۰۰هکتار است و تاکنون با پیگیری های صورت گرفته حدود ۵۰۰ هکتار آن بخاطر تداخل با سنگ نگاره ها از حیطه انتفاع خارج شده است. مشهدی گفت: از سازمان صادر کننده مجوز درخواست می شود به منظور حفظ آثار تاریخی و منظر بصری منطقه مجوز یاد شده را باطل کند. منطقه تیمره بخش وسیعی از خاک استان مرکزی در جنوب شرق شهرستان خمین و حد فاصل این شهرستان با شهرستان گلپایگان را دربر می گیرد. تاکنون در استان مرکزی بیش از ۱۵۰ منطقه دارای سنگ نگاره ها، شامل شهرستان های خمین، اراک، خنداب، تفرش، شازند، دلیجان، محلات، فراهان وکمیجان شناسایی شده که ۲۶ موردآن در فهرست آثارملی کشوربه ثبت رسیده است. شاخص ترین این مناطق تیمره درکوه راونج دلیجان، سنگ نگاره های«لره» و «چراقچی» در سوسن آباد کمیجان و نقوش صخره ای «داش دره» در خمین است.

 

دیدگاهتان را بنویسید