224568

استاندار: فرآیند سرمایه گذاری در بخش معادن کرمانشاه باید تسهیل شود

دنیای معدن: استاندار کرمانشاه با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه سرمایه گذاری در حوزه معادن استان قرار دارد، گفت: برای اکتشاف یک معدن باید از ۱۲ دستگاه استعلام شود که فرایند سختی است و باید تسهیل شود.

به گزارش دنیای معدن؛ «هوشنگ بازوند» روز پنجشنبه در نشست شورای معادن استان در سرسرای تدبیر استانداری افزود: قرار است یک هیات حل اختلاف به ریاست استاندار تشکیل شود و این موارد درخواستی از سوی سرمایه گذاران را بررسی کند و با این راهکار بسیاری از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد.

استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه فعالیت بخش معدن کرمانشاه در سال جهش تولید، چشمگیر بوده است، توضیح داد: در سال ۹۶ حقوق دولتی حدود ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که این رقم در هفت ماه سپری شده از سال جاری به بیش از ۹ میلیارد تومان رسیده که این شاخص نشان از فعال بودن معادن در سال جهش تولید را دارد.

بازوند همچنین با بیان اینکه کرمانشاه دارای ۲۲۱ معدن است که بر خلاف دیگر استان ها اغلب آن ها چندان غنی نیستند، گفت: از میان این معادن تعداد ۱۶۱ معدن آن فعال است و ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند.

۱۶ هزار کیلومتر مربع از وسعت استان پهنه معدنی است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز وسعت خاک استان کرمانشاه را ۲۴ هزار کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: از این میزان ۱۶ هزار کیلومتر مربع آن پهنه معدنی است.

«محسن دارابی» افزود: پس از چهار سال تلاش که بهره برداری از پنج پهنه معدنی استان از مرحله مطالعاتی شورای عالی معادن متوقف شده بود و به هیچ وجه کسی حق نداشت از معادن آن اکتشاف و بهره برداری کند را خارج کردیم و مجوز بهره برداری از آنها را گرفتیم.

او گفت: پس از سالها پنج پهنه؛ سنقر، هرسین، گیلانغرب، اسلام آباد و اورامانات آزاد شده اما الان با موانع و معارض متعدد محلی روبرو شده و با نامه دادستان های شهرستانی بهره برداری از آنها متوقف شده است.

دارابی بیان داشت: ۹۰ درصد معادن استان از نوع مصالح ساختمانی است و مانند دیگر استان های کویری کشور زیاد غنی نیست با این حال برای بهره برداری از آنها از ۱۲ دستگاه ها اجرایی مانند محیط زیست، شرکت آب منطقه ای، منابع طبیعی راه و شهرسازی و دیگر ادارات استعلام می شود اما بعد از مدتها تلاش برای کسب مجوز با یک مصوبه محلی و چند معارض همه فعالیت های متوقف می شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۴شهر و ۲هزار و ۵۹۰ روستا دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید