224350

ویدئو: سهم روستانشینان از درآمدهای معدنی

دنیای معدن: معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: اجرایی نشدن قوانین مصوب شده در قانون معادن و برنامه ششم توسعه سبب تضییع حقوق روستا‌های مجاور با معادن شده است.

به گزارش دنیای معدن،  "نعمت الله رضایی" در گفتگو با۱۸:۳۰ گفت: زیرساخت‌های موجود در روستا‌های مجاور معادن در اثر تردد خودرو‌های سنگین تخریب می شوند. طبق مصوبه موجود در تبصره ۶ قانون معادن، دولت موظف است ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصولی از معادن را به اعتبارات همان استان اضافه کند به نحوی که این اعتبارات در ایجاد زیرساخت‌های روستای مجاور معدن همچنین ایجاد رفاه و توسعه آن شهرستان مصرف شود؛ اما تاکنون این قانون به شیوه مناسبی عملیاتی نشده است.

معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه حمایت از معدن به علت نقش این بخش در اقتصاد و اشتغال و سهم آن‌ها در تولید ناخالص ملی، الزامی است گفت: از سوی دیگر باید به حقوق ساکنان روستا نیز توجه داشت و در این راستا توجه به رعایت قوانین بسیار مهم است.

رضایی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه بند ۵ ماده ۴۳ عنوان شده است در مواردی که به علت بهره برداری از معادن و فعالیت صنایع معدنی خساراتی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی وارد شود علاوه بر عوارض آلایندگی، طبق مصوبه شورای معادن باید یک درصد از فروش محصولات معدنی باید به خزانه معین استان و سپس به خزانه داری کل کشور به این روستا‌ها اختصاص یابد.

 

او گفت:در حال حاضر از حدود ۵ هزار معدن در کشور بهره برداری می شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی افزود: خسارت های ناشی از بهره برداری از معادن باید به روستائیان پرداخت شود.

 

 

نعمت الله رضایی گفت: امسال در قانون بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان حقوق دریافتی دولت از معادن کشور در نظر گرفته شده که از این مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید به مناطق معادن واقع در آن‌ها اختصاص پیدا کند.

او گفت: سهم روستائیان ۱۵ درصد از عوارض و یک درصد از فروش معادن به طرح‌های روستایی تعلق می گیرد. اما در عمل میزان ۱۵ درصد از عوارض و یک درصد از فروش معادن به طرح‌های روستایی به آنان تعلق نمی گیرد.

کاووس قاسمی مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صمت گفت: وزارت صمت نهاد ناظر بر پرداخت حق السهم روستائیان است اما در عمل سهم و بودجه آنان پرداخت نمی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید