223940

معاون سازمان صمت فارس عنوان کرد:

وجود ۱۷۰ واحد معدنی غیرفعال در فارس/رشد ۱۰۰ درصدی درآمدهای معدنی

دنیای معدن: معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت فارس اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ٦٠٠ بهره بردار معدن در استان داریم که ١٧٠ واحد معدنی آن به دلیل مشکلات محلی و اداری غیرفعال است.

به گزارش دنیای معدن، پژمان نامدارخانی در گفت‌وگویی بیان کرد: طبق ماده ٢٠ قانون معادن، اگر بهره بردار به تعهدات خود پس از واگذاری عمل نکند، سلب صلاحیت می‌شود.

او با بیان اینکه هرساله مجوز تعدادی از بهره‌برداران معادن در استان به دلیل پایبند نبودن به تعهدات ابطال می‌شود، گفت: تعطیل بودن معدن بدون اخذ مجوز و پرداخت نکردن مطالبات دولتی از جمله مسائلی است که شامل حال ابطال مجوز بهره برداران می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت فارس همچنین درآمد حاصل از معادن استان در سال گذشته را بیش از ٩٦ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: در شش ماهه اول امسال با رشد بیش از ١٠٠ درصدی درآمدهای این حوزه نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم.

رشد 100 درصدی درآمد معدنی فارس

نامدارخانی عنوان کرد: حقوق دولتی حاصل از درآمد معادن مستقیما به خزانه واریز می‌شود و طبق ماده ١٤ درصدهایی از آن باید به استان بازگردد.

او خاطرنشان کرد: مشکلات یکسری از این معادن غیرفعال در جلسات در کارگروه تعامل و رفع موانع تولید در حال بررسی است و در تلاش برای رفع آنها هستیم، مگر اینکه مشکل از سوی بهره بردار باشد و رغبتی به ادامه فعالیت نداشته باشد که در این صورت ضمن ابطال مجوز فعالیت، منطقه معدنی مورد نظر از طریق مزایده عمومی واگذار خواهد شد.

فارس تامین کننده 90 درصد خاک نسوز کشور

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت فارس خاطرنشان کرد: خاک‌های صنعتی و نسوز از برندهای معدنی فارس محسوب می‌شوند به گونه‌ای که بیش از ٩٠ درصد خاک نسوز و صنعتی کشور توسط فارس تولید و تامین می‌شود.

نامدارخانی به وضعیت صادرات صنایع معدنی استان فارس هم اشاره و بیان کرد: صنایع معدنی حاصل از خاک‌های صنعتی و نسوز در قالب کاشی و سرامیک و چینی در کارخانجات کشور تولید و به استان‌ها و کشور هدف، صادر می‌شود.

او اضافه کرد: سنگ‌های تزیینی و کنسانتره سرب و روی نیز از جمله محصولات معدنی فارس محسوب می‌شود که از استقبال خوبی برای صادرات برخوردار است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت فارس  بازار هدف سنگ‌های تزیینی را کشور چین دانست و گفت: اگرچه با شیوع کرونا و بروز بحران اقتصادی استقبال از صنایع معدنی همانند گذشته نیست اما کماکان با توجه به برند استان در خاک‌های نسوز، صنعتی وسنگ‌های تزیینی همچنان کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس به دنبال محصولات معدنی و صنایع معدنی استان هستند.

نامدارخانی با بیان اینکه امسال یک مزایده عمومی برای فعال سازی معادن انجام شده و یک مزایده دیگر در دست برگزاری است، اظهار کرد: تلاشمان حمایت از فعالین بخش معدن در راستای فعال سازی معادن راکد و ورود ماشین آلات معدنی به استان فارس است.

او همچنین خواستار حمایت و همراهی بیشتر دستگاه‌های متولی موضوع ماده ۲۴ قانون معادن شد و گفت: در صورت افزایش همکاری‌ها، قول می‌دهیم که بخش معدن رشد قابل توجهی در استان پیدا کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت فارس با بیان اینکه مشوق‌های سرمایه گذاری معمولا از سوی وزارتخانه اعلام می‌شود، گفت: در حال حاضر سرمایه گذارانی بومی و خارج از استان در بخش معدنی فارس فعالیت مشغول به فعالیت هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید