222515

وجیه الله جعفری رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در سومین جشنواره اینوماین:

ایمیدرو از ایده‌های ارزش‌آفرین حمایت می‌کند

دنیای معدن-محبوبه ناطق: در سومین دوره جشنواره اینوماین، تعداد ایده‌های ارزش‌آفرین افزایش چشمگیری داشته و از ۱۱۲ و ۱۱۳ ایده در دو دوره قبلیبه ۱۵۰ ایده ارزش‌آفرین در حوزه معدن و صنایع معدنی رسیده است.

به گزارش دنیای معدن، وجیه الله جعفری رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در سومین جشنواره اینوماین با بیا این مطلب گفت: تا کندن دو ایده از دو جشنواره قبلی به نتیجه رسیده و به صورت عملی اجرا شده است.

وی افزود:اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی جایگاه بالایی دارد و برای رسیدن به اقتصادی دانش‌بنیان در جهان و منطقه چاره‌ای جز کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های نوآورانه و خلاق معدنی نداریم.

جعفری تصریح کرد: برای جا نماندن از فضای رقابتی و پرشتاب جهانی مبتنی بر فناوری به عنوان موتور رشد اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال پایدار برای دانش‌آموختگان دانشگاهی رشته‌های مرتبط با معدن به عنوان ارزشمندترین سرمایه کشور در کنار مواد معدنی با ارزش، وظیفه ایمیدرو می‌دانیم که در این عرصه نوظهور ورود کرده و از ایده‌های ارزش‌آفرین حمایت کند.

جعفری در ادامه افزود: اقتصاد دانش‌بنیان به روش تولیدی گفته می‌شود که از دانش برای ایجاد ارزش افزوده محسوس یا غیرمحسوس استفاده شود و در آینده نقش جدی‌تری در توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت و امروزه نیاز به اقتصاد دانش‌محور بیش از هر زمان احساس می‌شود. در این راستا باید زمینه تولید محصولات دانش بنیان را از طریق شکل‌گیری کسب و کار بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم کرد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) تصریح کرد: ذکر این نکته ضروری است که سرمایه کشور ما تنها مواد و ذخایر معدنی نیست بلکه نیروی انسانی خلاق و متخصص است. یکی از وظایف ایمیدرو حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان نوظهور است که بیشترین نرخ رشد را دارد و البته سهم بیشتری در اقتصاد کشور محقق سازد.

جعفری افزایش سهم تولید و صادرات محصولات بر اساس اقتصاد مقاومتی را نیازمند تدابیری دانست و افزود: از جمله این تدابیر تلاش و اقدامات جدی و خروج از چاله‌های تحریم با اتکا به توانمندی داخلی است. فناوری‌های نوین در بخش معدن باید بتوانند نیازهای معدن و صنایع معدنی را در بخش‌های مختلف مانندکمی آب، مدیریت پسماند و انرژی و بازیافت حداکثری مواد معدنی از خاک و همچنین ایمنی و بهداشت و محیط زیست را پاسخگو باشند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی که به نام رقابت‌پذیری جهانی منتشر کرده آورده است که چگونه کشورها می‌توانند تمرکز خود را در رشد اقتصادی و بهبود آن گسترش دهند، اظهار داشت: پیشنهادات مجمع جهانی در 4 حوزه عملیاتی دسته‌بندی شد: احیا و تحول محیط توانمندساز، احیا و تحول سرمایه انسانی، احیا و تحول بازار و احیا و تحول اکوسیستم نوآوری. با توجه به این رویکرد بهره‌گیری از نیروی انسانی بعد از توانمندسازی آنها با تکیه بر یک اکوسیستم نوآورانه از ضروریات رشد و بهره وری و شکوفایی اقتصاد می‌‌باشد.

جعفری صاحبان ادامه داد: ایده‌های ارزش‌آفرین سرمایه‌های اصلی محسوب می‌شوند تا در قالب استارت‌آپها و شرکت‌های دانش بنیان سهم قابل توجهی در توسعه فناوری و ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی را فراهم سازد. در این راستا ایمیدرو در سالهای اخیر اقداماتی را در جهت ارتقای اکوسیستم نوآورانه با حمایت از مولفه‌های مرتبط با آن انجام داده است که برگزاری این جشنواره بخش کوچکی از این اقدامات است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ایمیدرو تصریح کرد: همچنین در این راستا برای اولین بار مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای نوین در حوزه معدن و صنایع معدنی "ایمینو"، را با ماموریت شناسایی و کمک به توانمندسازی کسب و کارهای نوپای این بخش با چشم‌انداز تبدیل شدن به مرکز توسعه تکنولوژی در حوزه معدن و صنایع معدنی منطقه خاورمیانه تاسیس کرد. افزایش بخش اقتصاد دانش بنیان در بخش معدن از دیگر اقدامات ایمیدرو در این راستا است.

وی در ادامه با بیان اینکه ایمیدرو از سال 1397 تا سال 1400 تعداد 70 پروژه پژوهشی به مبلغ 40میلیارد تومان را اجرا کرده یا در دست اجرا دارد اضافه کرد: پروژه‌های مذکور در حوزه های مختلفی چون فناوری، بومیسازی، ارتقای بهره‌وری، استفاده از فاضلاب و پسماندها و استحصال ثانویه و نقشه راه معدن است.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایمیدرو از زمان تاسیس تا کنون با 23 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طرح‌ با کمک بخش خصوصی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اجرا کرده است تاکید کرد: تا سال 1404 ، 12 میلیارد دلار طرح‌ دیگر انجام خواهد داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایمیدرو در طول سالیان گذشته سعی کرده در حوزه تسهیل‌گری و تنظیم‌گری و بسترسازی برای حمایت از بخش خصوصی بیشتر نقش داشته باشد و از اجرا فاصله بگیرد و در این راستا ۷.۶ میلیارد دلار از طرح‌ها توسط بخش خصوصی و با هدایت و حمایت ایمیدرو تعریف شد که ۲.۷ میلیارد دلار آن در سال گذشته افتتاح شده است.

جعفری افزود: با ایجاد موسسه یونیدرو به دنبال این هدف هستیم که ارتباط با دانشگاه به طور جدی‌تری ادامه یابد و شرایط برای تربیت نیروی انسانی خلاق و ماهر تسهیل شود.

وی گفت: معدن و صنایع معدنی با سهم ۲۳ درصدی از ارزش بورس و ظرفیت‌های بالقوه شرکت‌های این حوزه، شرایط همکاری هم‌افزا با دانشگاه و مراکز علمی را فراهم کرده است که امیدواریم با کمک و حمایت مجموعه دانشگاهی در بخش معدن و صنایع معدنی شاهد ارائه نوآوری و ایده برای حل مسائل را بیش از پیش باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید