221769

تلاش برای توسعه ذخایر عناصر نادر خاکی در خارج از چین

دنیای معدن -معدنکاران در تلاش برای توسعه ذخایر عناصر نادر خاکی (REE) در خارج از چین هستند چراکه تقاضا افزایش یافته و قیمت ها در اوج است

به گزارش دنیای معدن، پلتس خبرگزاری Nikkei Asia ژاپن: مدیران اجرایی دو شرکت توسعه دهنده به Platts گفتند: توسعه دهندگان بین المللی معادن در تلاشند تا پروژه های جدید عناصر نادر خاکی در خارج از چین را برای تامین منابع معدنی مورد استفاده در موتورهای خودروهای برقی و توربین های بادی به جریان بیندازند چراکه قیمت ها رو به رشد است.

آنها می گویند چین معدنکار اصلی عناصر نادر خاکی و همچنین حداقل 85 درصد از ظرفیت جهان برای فراوری این موادمعدنی کمیاب که به طور معمول از اکسیدها است، ممکن است در آینده با افزایش تقاضای داخلی، صادرات این مواد را کاهش دهد.

آقای Tim Harrison مدیرعامل شرکت Ionic Rare Earths که در فهرست شرکت های بورس استرالیا ASX قرار دارد و یک پروژه در اوگاندا دارد گفت: عناصر نادر خاکی هم استراتژیک هستند و هم حیاتی. بسیاری از دولت ها در سطح جهان می خواهند تا سال 2050 کربن خنثی داشته باشند و برای برخی از تجهیزات خود به این عناصر نیاز دارند. لذا در صورت عدم ایجاد موجودی ممکن است در تامین نیازهای خود دچار مشکلاتی شوند.

وی معتقد است دولت ها باید برای تامین الزامات و مقررات عناصر نادر خاکی فعال تر شوند و این امر نوعی همکاری و حمایت از صنایع با ارائه مشوق هایی برای اطمینان از رشد ظرفیت ها را می طلبد.

عناصری چون نئودیمیوم Neodymium، دیسپروزیوم dysprosium، پراسئودیمیوم praseodymium، یوروپیوم europium، تربیوم terbium و ایتریوم yttrium و سایر موادمعدنی یک دهه پیش توسط وزارت انرژی آمریکا به دلیل اهمیت اقتصادی و خطر احتمالی در تامین آنها عناصر نادر خاکی نامیده شدند.

برخی انواع عناصر نادر خاکی کاربردهایی در آهن ربا، موتورهای وسایل نقلیه الکتریکی و توربین های بادی دارند. این عناصر 33 درصد تقاضای بازار را تشکیل می دهند و قیمت ها در آنها رو به افزایش است.

به عقیده کارشناسان هنوز هیچ جایگزینی برای عناصر نادر خاکی بحرانی و سنگین که به عنوان «عناصر نادر مغناطیسی» (MRE) نیز شناخته شده و در تولید توربین های بادی و برخی وسایل نقلیه الکتریکی و سلاح های نظامی کاربرد دارد پیدا نشده است.

براساس گزارش گروه Fundamental Research Corp مستقر در ونکوور هر وسیله نقلیه الکتریکی به حدود 10 کیلوگرم عناصر نادر خاکی نیاز دارد. تخمین زده می شود که توربین های بادی هرکدام 408 کیلوگرم از این مواد را مصرف می کنند.

براساس اطلاعاتی که در گزارش Nikkei Asia ذکر شده قیمت praseodymium neodymium که آلیاژی از عناصر نادر خاکی بوده و تقاضای زیادی از سوی تجهیزات الکتریکی دارد در مدت بیش از یک سال دو برابر شده و در ماه آگوست به 117 هزار و 300 دلار در هر تن رسیده است.

عناصر نادر خاکی در سال 2010 یعنی زمانی که قیمت ها به شدت افزایش یافت خبرساز شدند چراکه چین صادرات را برای ماه ها حدود 40 درصد محدود کرد تا قادر به پاسخگویی به نیاز روز افزون بازار داخلی خود باشد. اگرچه این اتفاق تکرار نشده است اما نیاز به ایجاد پروژه ها و شناسایی ذخایر خارج از چین در طی سال های اخیر به دلیل افزایش سرعت انتقال انرژی تشدید شده و بیش از پیش دیده می شود.

جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید