221529

طی ۵ ماه نخست امسال؛

تعداد شاغلان معدنی کم شد

دنیای معدن -بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه در مجموع ۱۷۸۶ نفر برای بهره‌برداری معدنی مشغول شدند که ۱۹.۳ معادل ۴۲۶ نفر، کمتر از افراد مشغول شده در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته است؛ این درحالیست که از تعداد صدور تمامی مجوزهای معدنی در این مدت کاسته شده و تنها هزینه اکتشاف ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش دنیای معدن، از ابتدای سال جاری تا مردادماه ، در مجموع میزان صدور همه مجوزهای معدنی و میزان اشتغال در معادن به واسطه پروانه بهره‌برداری نسبت به ‌پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۹ کاهشی بوده و تنها هزینه صرف شده به جهت عملیات اکتشاف افزایشی ثبت شده است.

در مجموع پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ معادل ۳۵۳ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به ۳۸۴ فقره صدور پروانه اکتشاف صادر شده در مدت مشابه سال گذشته کاهش ۸.۱ درصدی داشته است.

همچنین طی مدت مذکور سال جاری ۱۷۲ فقره گواهی کشف معادن صادر شده که ۱۴ فقره کمتر از تعداد مجوزهای صادر شده در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ برای همین مجوز است و بدین ترتیب ۷.۵ درصد کاهش صدور این مجوز دیده می‌شود.

طبق آمار وزارت صمت، در صدور پروانه بهره‌برداری تا پایان مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین افت صدور مجوز مربوط به پروانه بهره‌برداری است که با کاهش ۲۸.۴ درصدی از ۲۶۱ فقره به ۱۸۷ فقره رسیده است.

۴۲۶ نفر از تعداد شاغلان معدنی کم شد

علاوه بر مجوزهای معدنی، میزان اشتغال به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۱۹.۳ درصدی داشته است. در حالی که در مجموع پنج ماه نخست سال گذشته ۲۲۱۲ نفر مشغول شدند، این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۱۷۸۶ نفر رسیده است.

در مقابل اما سرمایه صرف شده برای عملیات اکتشاف طی پنج ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰.۱ درصد افزایش یافته است. سرمایه مجوزهای صادره برای گواهی کشف معادن که معادل هزینه صرف شده برای عملیات اکتشاف بوده است، در مدت مذکور سال جاری ۸۱۵ میلیارد ریال است و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۰۷ میلیارد ریال صرف شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید