220459

رعایت مسائل زیست محیطی معادن مرزن آباد با تکنولوژی/ درختکاری پس از برداشت معدن

دنیای معدن - رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ معدن در بخش مرزن آباد فعالیت دارند، افزود: چهار معدن با فراهم آوری تجهیزات مدرن ضوابط زیست محیطی را رعایت و ۲ معدن دیگر در حال اقدام هستند.

به گزارش دنیای معدن، سید اصغر مطهری در حاشیه بازدید از معادن این شهرستان با بیان اینکه طی هشت ماه گذشته به تمامی معدن داران تاکید کردیم که از تکنولوژی نوین برای رعایت مسائل زیست محیطی استفاده کنند، اظهار کرد: تمامی معدن ها از بدو ورود حوضچه ترسیب داشتند که بعد از گذشت ۱۰ سال این حوضچه ها با گل و لای پر شده و اکنون طبق تاکید محیط زیست از تکنولوژی نوین از جمله تیکنر و فیلتر پرس استفاده کنند.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ معدن در بخش مرزن آباد فعالیت دارند، افزود: چهار معدن با فراهم آوری تجهیزات مدرن ضوابط زیست محیطی را رعایت و ۲ معدن دیگر در حال اقدام هستند.

*معادن به بازسازی منابع طبیعی کمک می کنند

عباداله باران چشمه مدیر انجمن معدن داران غرب مازندران با بیان اینکه معادن به نوعی بازسازی و توسعه منابع طبیعی است، اظهار داشت: طبق قانون سالیانه حقوق دولتی توسط صنعت معدن از بهره برداران دریافت و ۱۲ درصد تحت عنوان بازسازی منابع طبیعی به حساب خزانه واریز می شود و همچنین بهره برداران پیشاپیش هزینه بازسازی منابع طبیعی را واریز و بعد این هزینه به ادارات منابع طبیعی جهت درختکاری و احیا اختصاص داده می شود.

وی ضمن بیان اینکه بعضی از معادن در حین کار قابلیت بازسازی منابع طبیعی را دارند، افزود: تعدادی معادن حین برداشت می توانند از بالا درختکاری را شروع و بعضی از معادن با برداشت کامل مواد معدنی در انتها برای بازسازی اقدام می کنند.

باران چشمه افزود: اگر دستگاه های امنیتی، نظارتی، اجرائی اعم از سازمان صنعت و معدن، منابع طبیعی، سازمان بازرسی، محیط زیست در کنار هم و نگاه همسو داشته باشند، به توسعه منابع طبیعی و معادن خواهیم رسید.

مدیر انجمن معدن داران غرب مازندران با بیان اینکه چیزی به عنوان تخریب در منابع طبیعی نداریم، خاطرنشان کرد: آسایش و آرامش مردم با ساخت خانه ها، بیمارستان ها و غیره توسط مواد معدنی می باشد بنابراین معدن با زندگی مردم گره خورده است.

وی به توسعه اشتغال در معادن اشاره کرد و گفت: با معادن به توسعه اشتغال، منابع طبیعی و در کل به عمران و آبادانی کشور می رسیم.

باران چشمه به تولید ثروت در زمینه خاک اشاره و عنوان کرد: در طول دوران زمین شناسی خاک و سنگ با هم آمیخته شده، یکی از هنرهای بهره برداران جداسازی سنگ از خاک است که سنگ حاصل جهت پروژه های عمرانی به کار گرفته و خاک مجددا به طبیعت برگردانده می شود.

این مسؤول ضمن بیان اینکه با برنامه ریزی درست می توان از خاک حاصل بهره برداری مفید کرد، افزود: بخشی از خاک حاصل از بهره برداری برای صنایعی مانند کارخانه سفال به کار می رود و همچنین بخشی از خاک های قرمز که از مواد معدنی آهن دار برخوردارند با کمک جهاد کشاورزی برای توسعه بخش کشاورزی به بقیه خاک ها اضافه می شود تا کمتر از مواد شیمیایی استفاده کنند.

مدیر انجمن معدن داران غرب مازندران در پایان به عمران و آبادانی کشور توسط معادن در همه زمینه ها اشاره کرد و گفت: نگاه به معادن از هر سو عمران و آبادانی کشور است.

* بشر برای آسایش و آرامش به معادن نیاز دارد

محمدرضا دیوسالار یکی از معدن داران بخش مرزن آباد در ادامه به اهمیت معادن برای ادامه حیات انسان ها گفت: امروزه بشر برای آسایش و آرامش خود از جمله جاده، خانه، بیمارستان، پل، اداره و غیره به معادن نیاز مبرم دارد.

وی با بیان اینکه در جهان چیزی جایگزین شن و ماسه وجود ندارد افزود: بیشترین مصارف در دنیا بعد از آب، بتن است که با ترکیب سیمان و ماسه که از فرآورده های معدنی است به دست می آید.

*تعهد ۱۰۰ هکتار درختکاری بزرگترین معدن دار مازندران

امیرحسین رحیمی یکی از بزرگترین معدن داران مازندران گفت: این معدن تنها کارخانه در ایران است که رسوب بعد از تولید به پشت خط بر می گردد و همچنین در حال اقدام برای راه اندازی دومین کارخانه سفال هستم که رسوبات را در آنجا به کار گیرم.

وی افزود: برای جلوگیری از پخش ریزگردها از دستگاه مه پاش مستقر در بالای تجهیزات معادن استفاده می کنیم.

رحیمی با بیان اینکه ۱۲ هکتار، محدوده کار این معدن است، گفت: تاکنون حدود ۲۰ هکتار هزینه جنگل کاری پرداخت شده و همچنین برای معدن ۵۰ هکتاری بالادست حدود ۱۰۰ هکتار جنگل کاری انجام خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید