246989

خبری مهم درخصوص مصوبه طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

دنیای معدن: نماینده مجلس: رفت و برگشت‌ها طبیعی‌‌ست و به معنای ابطال مصوبه نیست.

هشتم شهریور با رای اعضای هیئت عالی نظارت مجمع، طرح ساماندهی مغایر سیاست‌های کلی نظام اداری و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام و تصریح شد که اصلاح صورت گرفته در مجلس، اشکالات پیشین هیئت عالی نظارت بر این مصوبه را تشدید کرده است.

به گزارش «دنیای معدن» و به نقل از 9صبح؛ در نشست هیات عالی نظارت مجمع، پس از قرائت گزارش کمیسیون نظارت مجمع در مورد اصلاحات صورت گرفته توسط مجلس در ۳۱مرداد۱۴۰۲ و توضیح رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت عالی نظارت مجمع با پرداختن به مغایرت‌های متعدد طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه، به اضافه شدن بار مالی صدها هزار نفر به دولت و فربه شدن دولت به جای چابکسازی و آثار اجتماعی آن، اشاره کردند.

فعالان پویش طرح ساماندهی می‌گویند همچنان در انتظار نظر شورای نگهبان هستیم و در این میان، آنچه اهمیت دارد، نظر این شوراست که حرف آخر را می‌زند. با تایید شورای نگهبان، طرح ساماندهی قطعی و تبدیل به قانون می‌شود.

سرانجامِ طرح ساماندهی بعد از دو سال و چند ماه انتظارِ کارگران شرکتی کشور در نهایت به کجا می‌کشد؛ آیا امیدی به تصویب نهایی طرح هست؛ خلیل بهروزی فر (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورا) که از دنبال‌کنندگان و طراحان طرح ساماندهی‌ست، در این رابطه می‌گوید: مسلم است وقتی یک کار صحیح و درست انجام می‌شود، فرافکنی‌ها و بازی‌های رسانه‌ای را از سوی برخی شاهد خواهیم بود، حتی شاهد بداخلاقی‌ها خواهیم بود؛ اقدام درست که موجب رضایتمندی مردم می‌شود، موجب ناراحتی برخی می‌شود، گروهی با فرافکنی‌ها قصد نگرانی جامعه‌ی هدف را دارند.

او افزود: این دشمن است که همواره به دنبال کاشتن تخم ناامیدی در دل مردم است؛ در هر حال، مجلس با اقدام خود مبنی بر تصویب طرح ساماندهی به دنبال رفع بی‌عدالتی در حوزه‌ی سرمایه‌ی انسانی بوده است؛ کشور امروز به کارگران و نیروی انسانی نیاز دارد و باید بی‌عدالتی یکجایی ختم شود و فاصله‌ی طبقاتی که به وجود آمده، از میان برداشته شود.

به گفته‌ی وی، پیمانکارانی که نیروی انسانی را برای دستگاه‌های اجرایی تامین می‌کنند، منشاء این بی‌عدالتی هستند و باید حذف شوند.

بهروزی‌فر با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی فعالیت برای حذف پیمانکاران را از سال ۹۹ آغاز کرد؛ اضافه می‌کند: فرایندی طی شد و خوشبختانه با تلاش کمیسیون اجتماعی در نهایت به نتیجه مطلوب رسیدیم.

او در توضیحات بیشتر می‌گوید: روال معمولِ کار این است که انطباق قانون مصوب مجلس با قانون اساسی و اسناد بالادستی توسط شورای نگهبان مورد سنجش قرار می‌گیرد و اگر مغایرت و ابهامی وجود داشته باشد، مصوبه دوباره به مجلس بازگردانده می‌شود تا اصلاح ‌شود؛ همین اتفاق برای طرح ساماندهی افتاد؛ پیشتر شورای نگهبان به بخشی از ماده واحده و تبصره‌های طرح ایراد گرفت و طرح به مجلس بازگشت. قبلاً هم گفتیم، در همه‌ی جلسات رفع ایراد طرح، حقوقدان شورای نگهبان حضور داشت و نظر ایشان در تمامِ مراحل اصلاح و رفع ایرادِ طرح جلب شد، در نهایت نسخه‌ی اصلاح شده‌ی طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس مصوب و به صحن ارسال شد؛ صحن مجلس هم با رای قاطعِ بیش از هشتاد درصدی به طرح ساماندهی استخدام رای مثبت داد.

این نماینده مجلس می‌افزاید: با این حساب، الان طرح نزد شورای نگهبان است و منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم؛ جامعه‌ی هدف باید بداند، رفت و برگشت‌ها طبیعی‌‌ست و به معنای ابطال مصوبه نیست؛ وقتی اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس –بالای ۸۰ درصد نمایندگان- به طرح رای داده‌اند، یعنی یک طرح مورد تایید و مطالبه‌ی مردم است و به این سادگی رد شدنی نیست. نمایندگان در خانه‌ی ملت، نماینده مردم هستند و در جهت دفاع از حقوق مردم تصمیم می‌گیرند؛ لذا اگر خدای ناکرده کسانی از بیرون که جایگاه قانونی ندارند، بخواهند حرکتی انجام دهند که موجب ناامیدی مردم شوند، هیچ تردیدی نیست که حتماً خودشان منافعی دارند که با این اقدامات فقط به دنبال حفظ و صیانت از این منافع شخصی هستند.

بهروزی‌فر تاکید می‌کند: شکی نیست که منافع این افراد با این رفتارها تامین نمی‌شود و مطمئن باشند مجلس با جدیت پیگیر موضوع هست و آن را رها نمی‌کند. اگر شورای نگهبان بازهم ایراد، اشکال و ابهامی داشته باشد بازهم وظیفه‌ی مجلس است که با حضور حقوقدان شورای نگهبان، اشکالات برطرف شود و قطعاً این اتفاق خواهد افتاد، هیچ جای نگرانی نیست.

در روزهای گذشته در رسانه‌ها تیتر شد که طرح ساماندهی توسط مجمع تشخیص رد شده است؛ این مساله کارگران را بسیار نگران کرده است؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این رابطه می‌گوید: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص هیچ زمان نمی‌تواند یک مصوبه را رد کند؛ مصوبه طرح ساماندهی را نمی‌توانند به طور کامل نقض کنند چون اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس به آن رای داده‌اند. هیات نظارت مجمع تشخیص به طرح ساماندهی ایراد گرفته نه اینکه آن را رد کرده باشد. برجسته کردن این اخبار از سوی برخی افراد و رسانه‌ها، نشان از داشتن منافع دارد، همان موضوعی که عده‌ای را به مخالفت با طرح ساماندهی و حذف پیمانکاران برانگیخته است.

او اضافه می‌کند: از این فرافکنی‌ها و شایعات بسیار شنیده شده؛ مثلا می‌گویند تصویب طرح ساماندهی در مجلس در ماه‌های آخر کار مجلس، فقط برای جلب افکار عمومی و جمع کردن رای است؛ این در حالیست که مجلس فعلی از سال ۹۹ به مساله ورود کرده و طرح ساماندهی به طور مستمر در اولویت کمیسیون اجتماعی قرار داشته؛ ما جلسات مرتبِ کمیسیون کارشناسیِ پنج نفره را داشتیم و این جلسات منتهی به جلسات صحن کمیسیون اجتماعی و حصول نتیجه شد.

  آیا با آغاز کار مجلس در هفته‌ی آینده، طرح ساماندهی با قدرت پیگیری می‌شود؛ بهروزی‌فر می‌گوید: با شروع به کار مجلس، با قدرت پیگیر مساله خواهیم بود؛ ما هرگز موضوع طرح ساماندهی را رها نمی‌کنیم، کارگران نگران نباشند.

او در پایان افزود: در حال حاضر در انتظار نظر شورای نگهبان هستیم؛ ما در مجلس اجازه نمی‌دهیم به دلیل رفع ابهام، ماهیت طرح از دست برود یا کم فروغ شود. هرگز اجازه نمی‌دهیم طرح ساماندهی و حذف پیمانکاران از دور خارج شود. مجلس در این زمینه کوتاه‌ نمی‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید