242534

افزایش حقوق کارگران باید براساس نرخ تورم و سبد معیشت باشد

دنیای معدن: دبیراجرایی خانه کارگر استان گلستان گفت: حقوق ۸ میلیونی برای کارگران کفاف هزینه جاری زندگی را نمی دهد و باید افزایش حقوق کارگران براساس نرخ تورم باشد.

به گزارش دنیای معدن، غلام رضا طالبا در گفت وگو با ایلنای گلستان اظهار کرد: تورم سنگینی در جامعه وجود دارد و افزایش قیمت‌ها به قدری سرسام آور است که اکثر کارگران در این روزها دیگر توان خرید بسیاری از مایحتاج زندگی خود را ندارند. یک کارگر با این افزایش قیمت‌های چطور می‌توانند هزینه‌های معیشتی را تامین کند؟

وی ادامه داد: دستمزد کارگران کفاف فقط ۳۰ درصد هزینه زندگی را می‌دهد و کارگران زندگی خود را به سختی می‌گذرانند و مشکلاتی مانند نبود بیمه، نداشتن مسکن، عدم پرداخت حقوق ثابت و کاهش قدرت خرید را یکجا تجربه می‌کنند.

طالبا بیان کرد: بانک مرکزی میزان تورم را ۴۶ درصد اعلام کرد و حقوق و دریافتی کارگران باید به اندازه‌ای باشد تا قدرت خریدشان مثل گذشته حفظ شود. بر اساس ماده ۴۱ قانون شورای عالی کار موظف است همه ساله بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت حقوق کارگران را افزایش دهد.

وی افزود: شورای عالی کار که نمایندگان کارگران هستند تلاش های زیادی کردند که حقوق کارگران را افزایش دهند که متاسفانه نتواستند. دولت وظیفه دارد در سالجاری با استفاده از روش‌هایی مانند یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک به جامعه کارگری کمک کند.

وی یادآور شد: باید افزایش حقوق کارگران با  نرخ تورم و سبد معیشت تعیین شود و ما این حقوق ۸ میلیونی را به هیچ وجه منصفانه نمی‌بینیم که خانه کارگر پیگیر لغو مصوبه‌ مزدی شورایعالی کار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید