241096

حاجی‌بابایی در صحن مجلس:

دولت باید سال آینده ۱۰۷ همت از اموال دولتی را به فروش برساند

دنیای معدن: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: منابع حاصل از فروش اموال دولتی از ۲۶ همت در لایحه بودجه سال جاری به ۱۰۷ همت در لایحه بودجه سال آینده رسیده است.

به گزارش دنیای معدن، حمیدرضا حاجی‌بابایی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۱ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه پیرامون تحقق تبصره‌های درآمدی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بیان کرد: حدود ۱۵۰ همت از تبصره ۱۴ به سال ۱۴۰۲ منتقل شده و مصوبه‌ای نیز تحت عنوان ترمیم حقوق داشتیم که آن نیز اضافه شد و ۲۰ درصد نیز افزایش حقوق‌هاست و ۴۲ درصد افزایش بودجه طبیعی است. همچنین درآمد‌ها در سال ۱۴۰۱، ۶۹۸ همت بود و در سال ۱۴۰۲ به ۹۷۸ همت افزایش می‌یابد و درآمد‌های مالیاتی و گمرکی و از این قبیل ۳۷ درصد رشد خواهد داشت.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص واگذاری‌ها در بخش دارایی‌های سرمایه‌ای در روز‌های اخیر، گفت: ۵۱۹ همت در سال ۱۴۰۱ فروش مالی در نظر گرفته شد که ۱۸ درصد تحقق پیدا کرد و برای سال ۱۴۰۲، ۷۱۲ همت پیش بینی شده برای فروش دارایی‌های سرمایه‌ای مثل نفت و اموال که ۳۷ درصد رشد را نشان می‌دهد و برای سال ۱۴۰۲، ۱۰۷ همت فروش اموال پیش بینی شده است یعنی آنچه در بودجه ۱۴۰۱، ۲۶ همت بود به ۱۰۷ همت افزایش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حرف و حدیث‌ها در این زمینه فراوان وجود دارد،اظهار کرد: اما آنچه در این زمینه باید اتفاق بیافتد دولت چاره‌ای ندارد در سال ۱۴۰۲، ۱۰۷ همت از اموال دولتی را به فروش برساند.

حاجی بابایی اضافه کرد: همچنین در واگذاری اوراق نیز در سال ۱۴۰۲ شاهد ۲۹۴ همت پیش بینی هستیم یعنی ۶۶ همت افزایش و دلیل این است که دولت ۱۸۵ همت برای اوراق پیش بینی کرده و مبلغی از آن را باید برای اوراقی قرار دهد که در گذشته فروخته شده و بدهکار است و باید پرداخت کند.

وی افزود: در حقیقت دولت تنها ۱۰ همت اوراق را برای سرمایه گذاری خود در اختیار دارد و حدود ۴۰۰ همت اوراق در گذشته فروخته شده که در این دولت باید سالانه پرداخت شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تحقق بودجه به این معنا نیست که کسری ندارد، اما کسری تعریف دارد یعنی شما اگر ۱۵۰ همت از صندوق توسعه بردارید این در واقع کسری است، همچنین اگر اوراق فروخته شود، در واقع کسری است و بحث این است که منابع عمومی دولت چه از طریق صندوق چه از طریق اموال و فروش نفت تحقق پیدا می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید