240013

نرخ سود بین بانکی به ۲۱ درصد رسید

دنیای معدن: برای دومین بار نرخ سود بین بانکی به ۲۱ درصد رسید.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایسنا، فعالان بازار سرمایه به نرخ سود بین بانکی که به نرخ 21.31 درصد رسیده بود واکنش شنان دادند و آن را عاملی تاثیرگذار در افت شاخص بورس دانستند.

به همین منظور جلسه ای با حضور رئیس بانک مرکزی و سازمان بورس برگزار شد که در آن بر کنترل سود بین بانکی تاکید شد.

در همین رابطه وزیر اقتصاد در گفتگویی اعلام کرده بود؛ سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی ماندن سود بین بانکی در محدوده ۲۰ درصد تغییر نکرده و برای حل این مسئله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.  

پیش تر معاون امور بانکی وزیر اقتصاد نیز در ایین باره گفته بود؛ سیاستی مبنی برای افزایش نرخ سود بین بانکی وجود ندارد و این نرخ به سرعت تعدیل و منطقی می‌شود.

با توجه به اظهارات مسئولان بر کنترل نرخ سود بین بانکی این سود روند کاهشی پیدا کردو در محدوده 20 درصد قرار گرفت.

 اما اکنون پس از گذشت چند ماه، آخرین تغییرات نرخ سود در بازار بین بانکی نشان می‌دهد که تا تاریخ ۲۹ آذر سال جاری این نرخ به ۲۱ درصد رسیده است.

در این خصوص کارشناسان پولی و بانکی می‌گویند که این نرخ‌، تاثیری بر تحولات شاخص بورس ندارد و روند افزایشی این نرخ نیز ناشی از فشار و انتظارات تورمی تحت تاثیر رشد نرخ ارز بوده نه سیاست‌های ضدتورمی.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که؛ افزایش سود بین بانکی در صورتی می‌تواند بر روند بازار سرمایه تاثیر بگذارد که روند افزایشی سود در بازار بین بانکی متداوم و قابل ملاحظه باشد.

در حالی که صالح آبادی روند تغییرات سود بین بانکی مرتبط با وضعیت عرضه و تقاضا می‌داند و هدف این بانک در بازار بین بانکی را کنترل نوسانات نرخ سود اعلام می‌کند

 

دیدگاهتان را بنویسید