240012

اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت؛

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان/ صدور اولین مجوز ثبت محور

دنیای معدن: افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان، هشدار به دانشگاه های علوم پزشکی، افزایش پلکانی حقوق ها در سال آینده و صدور اولین مجوز ثبت محور از مهمترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در هفته اخیر بوده است.

به گزارش دنیای معدن از مهر، افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان، هشدار به دانشگاه‌های علوم پزشکی، افزایش پلکانی حقوق‌ها در سال آینده و صدور اولین مجوز ثبت محور از مهمترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در هفته اخیر بوده است.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان / هشدار به دانشگاه‌های علوم پزشکی

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران از اتمام رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دولت خبر داد و به بیان جزئیاتی از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در این خصوص پرداخت.

سخنگوی اقتصادی دولت با برشمردن سیاست‌های کلان دولت در لایحه بودجه سال آینده کل کشور اعلام کرد که هیأت وزیران میانگین رشد حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال آینده را ۲۰ درصد تعیین کرد و در صورت تصویب نهایی مجلس برای کسانی که از حقوق دستمزد کمتری برخوردارند بیش از این میزان خواهد بود.

خاندوزی گفت: به خزانه داری دستور داده ام دانشگاه‌هایی که حساب‌های فرعی و خارج از بانک مرکزی خود را مسدود نکرده‌اند، تا دی ماه فرصت مسدودسازی را دارند درغیر اینصورت در ارائه خدمات به آنان تجدید نظر خواهد شد.

تحقق بیش از ۸۰ درصدی منابع بودجه عمومی دولت، رشد ۳.۶ درصدی اقتصاد ایران در فصل تابستان، کاهش نرخ رشد تورم به ۳۴.۳ درصد در مهر ۱۴۰۱، کاهش مجدد نرخ مالیات تولیدکنندگان در بودجه سال آینده، آغاز واریز سود سهام عدالت، صدور بیش از ١۵٩ هزار مجوز کسب و کار، اجازه رهبر انقلاب درباره تهاتر نفت برای اجرای طرح‌های ریلی و ترانزیت و تبیین چهار محور همکاری‌های ایران و چین از دیگر اخبار مهمی که خاندوزی در این نشست خبری گفت.

افزایش پلکانی حقوق‌ها در سال آینده

میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخامی کشور در رابطه با افزایش حقوق کارمندان گفت: گفت: افزایش حقوق به صورت پلکانی است و سه سناریو برای افزایش حقوق کارمندان در نظر گرفته‌ایم سناریو اول این است که دستمزد همه کارکنان ۲۰ درصد افزایش یابد و سناریو دیگر این است که متناسب با دهک‌های درآمدی در کارکنان دولت عدد ثابت را برای کارمندان در نظر بگیریم طبق رقمی که در آذرماه اعلام شد.

وی ادامه داد: مجموع این رقم را می‌خواهیم با توجه به درآمدهای دولت از ۲۰ درصد افزایش نیابد؛ اما از سوی دیگر توزیع حقوق را به نفع افرادی که درآمد کمتری دارند را تغییر دهیم.

صدور اولین مجوز ثبت محور

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار از اوایل فروردین ماه امسال آغاز شد، اما برخی دستگاه‌ها که هنوز به درگاه ملی مجوزها متصل نشده بودند و یا صدور مجوز را خارج از دستگاه و از مسیر دیگری انجام می‌دهند، حداکثر تا پایان آبان ماه مهلت داده بودیم تا به درگاه ملی مجوزها متصل شوند، اما متأسفانه برخی دستگاه‌ها عدم همکاری داشتند و البته برخی برای این عدم همکاری دلایلی مانند دلایل فنی و … داشتند؛ در نهایت وعده دادیم که از پایان آذر ماه درگاه ملی مجوزها شروع به جایگزینی مجوزهایی که توسط دستگاه‌ها بدون اتصال به درگاه صادر شده بود، کند و از ابتدای دی ماه نخستین مجوزهای دستگاه‌هایی که همکاری نداشتند، از طریق درگاه ملی مجوزها صادر خواهد شد.

در همین رابطه سید امیر سیاح رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار اظهار کرد: نخستین مجوز ثبت محور در درگاه ملی به جای وزارت میراث فرهنگی که مربوط به مجوز خانه مسافر بود از سوی این درگاه صادر شد.

دستگیری دو متهم فرار مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر مطالبه عمومی جامعه در خصوص برخورد قاطعانه و بدون مماشات با هر نوع فساد و تخلف گفت: با پیگیری قضائی سازمان امور مالیاتی کشور، سه متهم همدست فرار مالیاتی، مجرم مالیاتی شناخته شده و به حبس محکوم شدند.

رئیس سازمان مالیاتی کشور اعلام کرد: شرکت‎‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری به عنوان دومین گروه برای شفافیت عملکرد وارد سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید