235607

در نشست کانون بازنشستگان وزارت بهداشت با صندوق بازنشستگی کشوری مطرح شد:

افزایش ۱۵ درصدی حقوق بازنشستگان وزارت بهداشت/ اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری

دنیای معدن: ​محمد اسکندری گفت: به جای ۹۰۰۰ میلیارد تومانی که باید به صندوق بازنشستگی پرداخت شود، قرار شده تا سهام شرکت‌هایی را با قیمت‌های از پیش تعیین شده به صندوق کشوری بدهند.

به گزارش دنیای معدن، نشست روسای کانون‌های بازنشستگان علوم پزشکی سراسر کشور با حضور محمد اسکندری مدیرعامل و تعدادی از مدیران صندوق بازنشستگی کشوری روز شنبه برگزار شد.

در آغاز این نشست، نماینده کانون‌های بازنشستگان علوم پزشکی اهم مطالبات و نظرات بازنشستگان را مطرح و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز به آن‌ها پاسخ گفت. 

محمد اسکندری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، روز مباهله و فرارسیدن ۲۵ ذی‌الحجه به همه بازنشستگان، با بیان اینکه بازنشستگان و همه فعالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل زحمات شبانه‌روزی که در طول دوران همه گیری کرونا متحمل شده‌اند، حق جداگانه‌ای بر گردن ما دارند، گفت: لازم میدانم از همه تلاشگران حوزه سلامت به ویژه شهدای سلامت قدردانی کنم. 

اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری

وی با بیان اینکه پیگیر اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم، اظهار داشت: اجرای این ماده برای صندوق بازنشستگی هم مفید خواهد بود و با وجود بار مالی این ماده قانونی، زمینه برای اجرای آن با همکاری صندوق بازنشستگی کشوری فراهم است. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه باید قانون رعایت شود و این کار برعهده دستگاه‌ها است، تصریح کرد: مکاتبه‌هایی با وزارت آموزش و پرورش انجام دادیم و در آخرین پیگیری‌ها قرار شد با بررسی حقوقی، پیشنهاد مصوبه‌ای در هیات وزیران (بعنوان ایین نامه اجرایی ماده ۸۵ ق. م. خ. ک) یا لایحه‌ای را پیشنهاد دهیم تا در دولت مورد بررسی قرار گیرد. 

به گفته اسکندری، در موضوع جبران خسارت درمان بازنشستگان (بیمه تکمیلی)، صندوق بازنشستگی کشوری حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان حق بیمه دریافت کرده است در حالیکه برآورد شده حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان خسارت باید پرداخت شود که همه مابه التفاوت این رقم از منابع صندوق پرداخت می‌شود. 

افزایش ۱۵ درصدی حقوق بازنشستگان وزارت بهداشت

وی در مورد معوقات بازنشستگان نیز خاطرنشان کرد: چندین بار پیگیری شده و امیدواریم بتوانیم در جریان این پیگیری‌ها با دریافت منابع لازم، معوقات را پرداخت کنیم اما همانطور که می‌دانید همه این موارد منوط به تصمیم سازمان برنامه و بودجه است. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه تعریف متناسب‌سازی مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۱ هنوز به صندوق ابلاغ نشده است، ابراز داشت: از سازمان برنامه خواسته‌ایم که درباره اشکالات و ابهامات متناسب‌سازی تعیین تکلیف کند گفت: در اجرای متناسب‌سازی ممکن است بازنشستگان بعضی دستگاه‌ها افزایش حقوق داشته باشند و برخی هم افزایشی نداشته باشند در حالی که برخی تصورات رایج در بین ذینفعان این است که همه باید با درصد مساوی از این رقم بهره‌مند شوند. 

به گفته اسکندری، آنچه مهم است اینکه فرمول متناسب‌سازی در سال ۱۴۰۱ به طور مشخص تعریف نشده است. این یک موضوع فنی است و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی باید آن را تعیین تکلیف کرده و برای اجرا به صندوق بازنشستگی ابلاغ کنند. 

وی با بیان اینکه به جای ۹۰۰۰ میلیارد تومانی که باید به صندوق بازنشستگی پرداخت شود، قرار شده تا سهام شرکت‌هایی را با قیمت‌های از پیش تعیین شده به صندوق بدهند تا پس از فروش آنها توسط صندوق، منابع حاصله توسط صندوق به خزانه واریز شود و سپس به صندوق پرداخت شود، عنوان کرد: نظر ما است که این روش درستی نیست و مشکلات خودش را دارد و عملا کار سازمان خصوصی‌سازی به صندوق‌ها سپرده شده است که این از عجایب سیاستگذاری و تصمیم گیری است. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه این صندوق برای تامین هزینه‌های جاری پرداخت حقوق بازنشستگان نمی‌تواند از روش نامناسب، استفاده کند، یادآور شد: فرآیند فروش یا واگذاری یک شرکت مشکلات خودش را دارد و کاری نیست که در کوتاه مدت بتواند برای صندوق بازنشستگی منبعی تامین کند. به واقع این یک سیاست‌گذاری وارونه است که قاعدتا باید سازمان خصوصی‌سازی شرکت‌ها را بفروشد و به خزانه واریز کند و خزانه هزینه‌های جاری را تامین کند اما در اینجا کار آن سازمان که وظیفه ذاتی‌اش است به بقیه سپرده شده است! 

پرداخت کمک‌های نقدی و غیرنقدی هماهنگ با شاغلان

اسکندری در بحث پرداخت هدایا و کمک‌های رفاهی هماهنگ با شاغلان که باید توسط دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شود، بیان کرد: این موضوعی بوده که ما در جریان تدوین لایحه بودجه به دنبال آن بودیم ولی تصویب نشد. این مساله را باید خود سازمان برنامه و بودجه در بودجه ببیند و ما هم چندین بار در این باره پیشنهادهایی دادیم. اسکندری ادامه داد زمان مطالبه این موضوع در فصل بودجه است تا با تعامل سازمان برنامه و مجلس، بار مالی این مهم تامین و در بودجه درج شود. 

وی درباره پرداخت به موقع کسورات نیز گفت: این مطالبه کاملا درستی است و ما در این مورد به سازمان برنامه چند بار نامه نوشته‌ایم و اعلام کردیم که عددی که در ماه‌های نخست به صندوق تخصیص داده شده کافی نیست. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه کسوراتِ اردیبهشت ماه به طور کامل به دستگاه‌ها کارسازی شده است، اظهار داشت: پرداخت کسورات خرداد هم از استان‌های کوچک‌تر شروع شده و باقیمانده آن نیز از محل سود شرکت‌ها درحال پرداخت است. 

اسکندری با تاکید بر اینکه فشاری که صندوق برای تامین حقوق بازنشستگان عزیز به شرکت‌ها وارد می‌کند، منطقی نیست، تصریح کرد: همین رقم نیز با توجه به قانون تجارت در نیمه دوم سال قابل دریافت است و ما از سازمان برنامه و بودجه خواهش کرده‌ایم تا مبلغی به عنوان تنخواه در اختیار صندوق قرار دهد تا از جریمه شدن چند میلیون بازنشسته کشوری بواسطه تاخیر در پرداخت کسورات جلوگیری شود که متاسفانه این خواهش اجابت نشده است. 

وی با تاکید بر لزوم نگاه ریشه‌ای به مسایل صندوق ها، با اشاره به اینکه مشکل پیری جمعیت و مسایل پارامتریک، مشکل اصلی صندوق‌های بازنشستگی است، خاطرنشان کرد: زمانی در صندوق بازنشستگی کشوری ۳۰ سال یا بیشتر کسور دریافت می‌شد و ۱۰ تا ۱۵ سال حقوق بازنشستگی داده می‌شد؛ درحالیکه اکنون ۲۸ سال کسور دریافت می‌شود و ۲۹ سال حقوق پرداخت می‌شود. 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اضافه کرد: این در کنار نسبت پشتیبانی زیر ۰٫۷ در صندوق کشوری، یعنی صندوق بازنشستگی کشوری به مقدار کافی ورودی ندارد و نمی‌تواند منابع لازم را تامین کند و پرواضح است که این مشکل بزرگ صندوق کشوری و در آینده نه چندان دور، سایر صندوق‌ها است که اگر فکری به حال آن نشود تبدیل به یک منبع اساسی کسری بودجه و در نتیجه تورم شده و خواهد شد که نتیجه آن نارضایتی همه از جمله بازنشستگان گرانقدر و عامل کوچک شدن سفره آنان است؛ هرچند این موضوع فعلا یکی از عوامل تورم است، اما عوامل مهمتری هم وجود دارد ولی در آینده به تدریج نقش این عامل تشدید خواهد شد. 

در نشست هم‌اندیشی کانون‌های بازنشستگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مدیرعامل و مدیران صندوق بازنشستگی مطالب و مطالبات متعددی از جمله پرداخت حق مناطق جنگی، اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت مطالبات مربوط به گروه اعطایی و احکام ایثارگری و ۱۵ درصد وزارت بهداشت و درمان، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان همتراز، اجرای ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در ارتباط با افزایش حقوق حداقل به اندازه تورم، پرداخت هدایا و کمک‌های نقدی و غیرنقدی هماهنگ با شاغلان توسط دستگاه‌های اجرایی، پرداخت به موقع کسورات حقوق بازنشستگان و به کارگیری فرزندان بیکار بازنشستگان مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید