234723

سود 1 میلیونی در جیب سهام عدالتی ها | شگفتانه رئیس جمهور برای سهام عدالتی ها

دنیای معدن- واریز مرحله سوم سود سهام عدالت در اواخر تیر ماه انجام می شود.

به گزارش دنیای معدن، سهام عدالت از زمان آزادسازی، تاکنون، با نوسان زیادی روبرو بوده است. بیش از نیمی از جمعیت کشور دارای برگه های سهام عدالت هستند و به همین دلیل، اخبار سهام عدالت برای مردم حائز اهمیت است. ارزش سهام عدالت در تابستان سال گذشته (99) با رشد بسیاری روبرو شد ولی پس از آن، ارزش سهام عدالت وارد روند نزولی شد.

سپرده‌گذاری مرکزی بعد از دریافت شماره شبای بیش از 200 هزار نفر از مشمولان سهام عدالت در اواخر اردیبهشت ماه، سود این عده از جاماندگان را واریز کرد.

برخی از جاماندگان سهام عدالت، در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت سال‌های 98 و 99 را همزمان با یکدیگر دریافت کردند، مرحله سوم واریز سود سهام عدالت که مشروط به دریافت شماره شبای جاماندگان است در اواخر تیر ماه صورت می‌گیرد.

براساس آخرین آمارها حدود یک میلیون و 800 هزار نفر از مشمولین سهام عدالت به دلیل عدم ارائه شماره شبا، سود دریافت نکرده اند که باید با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در آن در فرایند دریافت سود سهام عدالت قرار بگیرند.

مشمولان سهام عدالت برای عملکرد سال 99 برای سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود یک میلیون و صد هزار تومان و برای سهام عدالت532 هزار تومانی حدود 580 هزار تومان سود دریافت کرده‌اند./

ریزش دوباره ارزش سهام عدالت

 پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند. این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در 20 اسفند سال 1399، 18 میلیون و 780 هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در 16 تیرماه سال 1400 تا 14 میلیون و 700 هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال 1399 بیش از 20 میلیون تومان قیمت داشت.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه 492 هزار تومانی بیش از 12 میلیون و 500 هزار تومان و در 28 آبان ماه حدود 11 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه 492 هزار تومانی در 29 بهمن ماه سال گذشته، 10 میلیون و 351 هزار تومان قیمت داشت.

اما در نهم فروردین ماه سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه 492 هزار تومانی 11 میلیون و 500 هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار، در اواخر فروردین این رقم به حدود  12 میلیون و 275 هزار تومان رسید. تا 18 اردیبهشت افزایش ارزش سهام عدالت ادامه داشت و به 12 میلیون و 763 هزار تومان هم رسید. اما دوباره روزهای پرنوسان بازار روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و در 10 خردادماه، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه 492 هزار تومانی، 12 میلیون و 580 هزار تومان بود.

روند نزولی بازار سرمایه طی دو هفته گذشته باعث شده است ارزش واقعی این سهام کاهش یافته و طبق آخرین آمار به حدود 12 میلیون و 489 هزار تومان رسیده است.

همچنان امکان فروش وجود ندارد

البته همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. بر این اساس مجید عشقی در آخرین اظهار نظر خود در مورد سهام عدالت اعلام کرده بود که نحوه فروش سهام عدالت در سال 1399 با ایرادات جدی مواجه بود، اکنون در شورای عالی بورس و کارگروهی که به‌عنوان زیرمجموعه این شورا فعال است، در حال بررسی شیوه فروش سهام عدالت هستیم تا آن را به مرحله نهایی برسانیم. طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سهام عدالت، اصل بر این است تا مردم از سهام عدالت خود به‌عنوان دارایی آینده دار نگه‌داری کنند.

افرادی که در سال  1399 اقدام به فروش سهام عدالت خود نکردند و آن را در اختیار دارند، کسب سود سالیانه خوبی کسب کردند که این سود در سال 1401 به‌طور حتم بیشتر خواهد شد و این منافع به‌صورت بلندمدت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

زمان و هزینه ثبت نام سهام عدالت؟

سخنگوی اتحادیه سراسری تعاونی‌های سهام عدالت از شناسایی 3,5 میلیون جامانده سهام عدالت در نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی کشور خبر داد.

 علی اکبر حیدری در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه در حال حاضراجرای قانون واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت در چه مرحله‌ای است، گفت: بعد از پیگیری‌هایی که مجلس شورای اسلامی داشت بالاخره در قانون بودجه سال جاری تکلیفی برای دولت تعیین شد مبنی بر تخصیص سهام عدالت به دهک‌های پائین درآمدی جامعه و سایر افرادی که این سهام را دریافت نکرده‌اند.

وی اظهارداشت: قرار شد عملیات اجرایی آن در سال جاری شروع شود چون در قانون بودجه تصریح شده که امسال باید این تکلیف قانونی بطور کامل اجرا شود.

سخنگوی اتحادیه سراسری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: ترتیبات اجرایی تا به اکنون در این زمینه بطور کامل نهایی نشده ولی در کلیات چه دهک‌هایی باید در اولویت باشند جمع بندی شده است.

سوال: اجرای قانون واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت در چه مرحله‌ای است؟

قربان زاده: پیش نویس مصوبه هیات دولت در باره این تکلیف  در مورد مشمولان کمیته امداد و بهزیستی آماده شده است. در چند مرحله تکلیف این واگذاری سهام به جاماندگان اجرا می‌شود.

 جلساتی با سازمان بهزیستی و کمیته امداد برگزار شده فهرست کسانی که مشمول هستند اما سهام عدالت ندارند استخراج شده حدود 3.5 میلیون نفر که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند اما سهام ندارند قرار است این فهرست با سامانه وزارت رفاه چک بشود.

50 درصد تخفیف برای این مشمولان در نظر گرفته شود و 50 درصد هم از محل سود سال‌های آتی تسویه می‌شوند پس مشمولان تحت پوشش کمیته و بهزیستی حتی یک ریال هم  برای دریافت سهام عدالت نباید پرداخت کنند همچنین هیچ ثبت نامی هم نیاز نیست انجام دهند.

در مورد مابقی افراد هم دو دهک اول که باقی می‌مانند در  مرحله دوم است و در مرحله سوم افراد  4 دهک بعدی هستند که وزارت اقتصاد و رفاه سازوکار شناسایی افراد را باید داشته باشند.

منابع دولت در خصوص سهام ارزنده الان روی تابلوی بورس حدود 280 هزار میلیارد تومان است که حدود 120 هزار میلیارد تومان وثیقه است. تنها از سهام غیر وثیقه  قابل‌واگذاری برای پرتفوی سهام  عدالت تصمیم گرفته می‌شود که شامل هلدینگ  خلیج فارس و 3 بانک است.

نیاز به اصلاح قانون داریم تا از منابع دیگر هم بتوانیم برای پرتفوی سهام عدالت استفاده کنیم تا منابعی برای پرداخت سهام عدالت به جاماندگان دهک‌های بعدی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید