228142

چکش‌کاری هزینۀ سبد معیشت کارگران؛ روی میز کمیته دستمزد شورای عالی کار

دنیای معدن- رئیس کمیته دستمزد کارگری شورای عالی کار گفت: وقت آن رسیده که کمیته دستمزد بنا بر وظیفه سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۱ را اعلام کند تا شورای عالی کار بتواند به بحث تعیین دستمزد کارگران ورود پیدا کند.

به گزارش دنیای معدن - نخستین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار عصر روز دوشنبه یکم آذر ماه با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و نمایندگان دولت برگزار شد؛ هدف از برگزاری این جلسه ارائه و بررسی راهکار‌های جبران قدرت خرید کارگران وبهبود وضعیت معیشتی آنان عنوان شده بود.

یکی از مطالبات همیشگی جامعه کارگری، تعیین حقوق و دستمزد با استناد به ماده ۴۱ قانون کار و بر مبنای تورم و سبد معیشت خانوار ۳.۳ نفر کارگری است که غالباً به خوبی محقق نمی‌شود.

کمیته دستمزد شورای عال کار تا به امروز ۷ جلسه تشکیل داده است و فردا دوشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۰ هشتمین جلسه این کمیته برگزار خواهد شد.

در همین زمینه و در خصوص دستور کار تشکیل هشتمین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار، فرامرز توفیقی به خبرنگار میزان، گفت: با توجه به اینکه به حد کافی در خصوص پرداخت مزد منطقه‌ای بحث و بررسی‌شده است به نظر ما نمایندگان جامعه کارگری زیرساخت‌های لازم زیرساخت‌های لازم برای پرداخت این نوع دستمزد به کارگران فراهم نیست.

به گفتهٔ وی فراهم شدن این زیرساخت‌ها و بانک‌های اطلاعاتی برای پرداخت مزد منطقه‌ای یک وظیفه حاکمیتی و بهتر است در یک بستر آرام و مبتنی بر علم و پژوهش اتفاق بیفتد.

در ادامه رئیس کمیته دستمزد کارگری شورای عالی کار، اظهار کرد: با توجه به نزدیکی  شروع  ماه بهمن‌ وقت آن رسیده که کمیته دستمزد بنا بر وظیفه عدد سبد معیشت کارگران را اعلام کند تا شورای عالی کار بتواند به بحث تعیین دستمزد کارگران ورود پیدا کند.

این فعال جامعه کارگری در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه فردای کمیته دستمزد وارد بحث تعیین میزان سبد معیشت خواهیم شد، اما بعید به نظر می‌رسد که در یک جلسه بتوانیم سبد معیشت کارگران را برای سال آتی تعیین کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید