240113

کوچک مقیاس ها در تیررس فولاد خوزستان

دنیای معدن: فولاد خوزستان در تلاش است تا سهم خود در زنجیره ارزش فولاد را افزایش دهد و باید برای تحقق این مهم از چالش تامین مواد اولیه عبور کند. بخشی از برنامه ای توسعه ای فولاد خوزستان برای تامین مواد اولیه به معادن کوچک مقیاس اختصاص یافته است.

به گزارش دنیای معدن، فولاد خوزستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی فولاد در تلاش است تا میزان تولید، سوددهی و ارز آوری خود را افزایش دهد.

اما در این بین تامین مواد اولیه می تواند چالشی جدی در مسیر توسعه این شرکت باشد. در سال های اخیر تامین مواد اولیه یکی از گلوگاه های اصلی صنعت فولاد محسوب می شود که توانسته مدیران فولادی را نسبت به شرایط نگران کند.

تامین مواد اولیه می تواند توازن در زنجیره ارزش را برهم زده و برنامه های تولیدی را تحت تاثیر قرار دهد، در حالی که عامل موثر برای موفقیت یک مجموعه فولادی در بازار داخلی و صادراتی تداوم حضور است.

مدیرعامل این مجموعه معتقد است حرکت برخی معادن سنگ آهن به سمت فولادسازی توانسته تامین مواد اولیه را برای فولادی ها سخت تر ازگذشته کند.

فولاد خوزستان برای تامین ۳میلیون و ۸۰۰ هزار تنی محصولات فولادی خود به ۶ تا ۵/ ۶میلیون تن کنسانتره نیاز دارد. ورود به منطقه سنگان توانست در این زمینه چاره ساز باشد چرا که در این مجموعه ۵/ ۲میلیون تن کنسانتره و ۵/ ۲میلیون تن گندله تولید می کند.

اما اجرای برنامه توسعه ای در فولاد خوزستان نیازمند ورود به بخش های دیگری است.ورود به معادن کوچک مقیاس از راهکارهای دیگری است که فولاد خوزستان به سراغ آن رفته است.

بدون شک ورود به معادن بزرگ و سرمایه گذاری در این بخش می تواند مشکل را در حجم بیشتری حل کند اما فراموش نکنیم بهره برداری ازمعادن بزرگ نیازمند زمان و سرمایه گذاری بیشتری خواهد بود.

اما در این بین معادن کوچک مقیاسی هستند که ورود سرمایه گذار می تواند بهره برداری آنها را افزایش داده و از سویی دیگر بخشی از نیاز زنجیره ارزش را تامین کنند. این موضوع به میزان قابل توجهی می تواند درتامین کنسانتره مورد نیاز موثر باشد. درواقع فولاد خوزستان با ورود به این حوزه علاوه بر آنکه منجر به توسعه فعالیت در این معادن می شود می تواند نیاز خود را تامین کند.

از سویی دیگر فولاد خوزستان با رهبری این سرمایه گذاری می تواند کنسرسیومی از معادن کوچک مقیاس تشکیل دهد، اتفاقی که می تواند حجم اکتشافات تکمیلی در این معادن را افزایش داده و میزان ذخیره آنها را ارتقا دهد.

اما در کنار تامین مواد اولیه، فولاد خوزستان دستاورد دیگری در حوزه مسئولیت های اجتماعی خود ایفا می کند. با ورود به معادن کوچک وسرمایه در این بخش بی تردید میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم افزایش می یابد.

در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور، سهم ۲۵درصدی برای استان فولاد خوزستان تصور می شد که باید به تولید ۶/ ۱۳میلیون تن برسد. با توجه به این موضوع سهم تولید فولاد در خوزستان در سال های اخیر به حدود ۱۵ تا ۱۷درصد رسیده که حالا اجرای طرح های توسعه ای می تواند فولاد خوزستان را به این سهم رسانده و نقش آن در زنجیره ارزش فولاد را افزایش دهد.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید