240795

وزیر صمت عنوان کرد:

اعلام آمادگی ایران برای استخراج و تولید طلا در زیمباوه

دنیای معدن-وزیر صمت در دیدار با وزیر صنایع زیمباوه گفت: در ذخایر طلا محدودیت داریم لذا زمینه مشارکت برای حضور شرکت‌های ایرانی در زیمباوه برای استخراج و تولید طلا فراهم است.

به گزارش دنیای معدن، سید رضا فاطمی‌امین امروز در دیدار با هوی سی‌اینسزا وزیر صنایع و تجارت زیمباوه، با بیان اینکه ما در روابط اقتصادی خود، جایگاه ویژه‌ای برای زیمباوه و کشورهای آفریقایی در نظر داریم، اظهار کرد: سال گذشته صادرات ما به آفریقا نسبت به سال ۱۳۹۹ میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافت و دو برابر شد، امسال هم تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات ما به آفریقا ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا آنجا که امکان دارد نیازهایمان را از آفریقا تأمین و صادرات‌مان را به این کشور افزایش دهیم، گفت: ایران و زیمباوه می‌توانند روابط مکمل بین یکدیگر تعریف کنند زیرا به لحاظ تاریخی ایران روابط گسترده‌ای با کشورهای آفریقایی داشته که البته در سال‌های اخیر یک مقداری این روابط افت داشت که می‌توان آن را جبران کرد. در همین راستا باید اشاره کنم که طی پنج سال گذشته روابط ما با زیمباوه کاهشی بوده است؛ به طوری که تا ۵ سال پیش سالی ۶۰۰ هزار دلار صادرات به زیمباوه داشتیم اما اکنون صادرات ما به این کشور به ۱۰ هزار دلار کاهش یافته و تقریباً به صفر رسیده است. همچنین واردات نیز از این کشور کاهش یافته است.

وی گفت: اگرچه با کشورهای آفریقایی روابط گسترده‌ای داشته‌ایم اما روابط تجاری ما با این کشور کاهش یافته است، بنابراین امیدواریم این دیدار آغازی برای توسعه بیشتر روابط تجاری ایران و زیمباوه باشد.

نقاط همکاری ایران و زیمباوه

فاطمی‌امین با اشاره به اظهارات وزیر صنایع زیمباوه درباره تحریم‌ها نیز تصریح کرد: تحریم در دید اول مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌کند اما اگر هوشمندانه برخورد شود یکی از بهترین محرک‌های پیشرفت کشور است زیرا موجب می‌شود کشورها به منابع داخلی خودشان متکی شوند و اقتصادشان را به طور اساسی شکل دهند.

وی افزود: در زمینه فرآوری موادغذایی نیز که شما به آن اشاره داشتید ما در ایران در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته و در زمینه صنایع غذایی مانند تولید گوجه‌فرنگی و ماکارونی پیشرفت خوبی داشته‌ایم، بنابراین می‌توانیم در این زمینه نیز با یکدیگر همکاری کنیم. همچنین در زمینه انرژی خورشیدی نیز چندین شرکت بزرگ در ایران شروع به فعالیت و تولید کرده‌اند و از ظرفیت خوبی نیز در این خصوص برخورداریم.

وزیر صمت ادامه داد: در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی ایران از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است، بنابراین در این زمینه می‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم.

وی به بخش معدن نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه معدن هم شرکت‌های بسیار بزرگی مانند مس و آلومینیوم در ایران وجود دارد اما در ذخایر طلا محدودیت داریم لذا زمینه مشارکت برای حضور شرکت‌های ایرانی در زیمباوه برای استخراج و تولید طلا فراهم است.

فاطمی امین یادآور شد: ایران واردکننده پنبه است بنابراین می‌تواند از زیمباوه پنبه وارد کند.

وی در ادامه اظهار کرد: کمیسیون مشترک بین دو کشور در یک ماه آینده برگزار می‌شود که وزیر تعاون ایران و وزیر خارجه زیمباوه رؤسای این کمیسیون هستند لذا در یک ماهی که فرصت داریم می‌توانیم ارتباطات را داشته باشیم و نقشه راه توسعه همکاری بین دو کشور را تدوین کنیم.

وزیر صمت افزود: سرمایه‌گذاران کشور زیمباوه می‌توانند به ایران سفر کنند و از شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات صنایع غذایی دیدن کنند و در حوزه انرژی خورشیدی و دارویی نیز می‌توان همین کار را انجام داد.

فاطمی‌امین تاکید کرد: ما می‌توانیم از شما پنبه و طلا وارد کنیم و در مقابل به شما ماشین‌آلات از جمله ماشین‌آلات صنایع غذایی را صادر کنیم تا تراز تجاری دو کشور به صورت دوطرفه رشد کند، بنابراین تا زمان آغاز به کار کمیسیون مشترک می‌توان برنامه‌ریزی‌های لازم را برای پیشبرد اهداف انجام داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید