235871

آژانس بین‌المللی انرژی: جهان به عصر زغال‌ سنگ بازگشت

دنیای معدن: آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تقاضا برای زغال‌ سنگ در بازار رکورد زده و این روند با توجه به کاهش واردات گاز روسیه و بازگشت اتحادیه اروپایی به مصرف این سوخت و کمی عرضه در بازار، ادامه خواهد داشت.

به گزارش دنیای معدن، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، تقاضا برای زغال سنگ در جهان در سال 2022 به 8 میلیارد تن رسید که با رکورد مصرف تاریخی در سال 2013 برابر است و در سال 2023 بیشتر هم خواهد شد.

این نهاد بین المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: بر اساس شرایط اقتصادی و روند فعلی بازار و با فرض اینکه اقتصاد چین همانطور که انتظار می رفت در نیمه دوم امسال، بهبود یابد، پیش‌بینی می شود، مصرف زغال سنگ در جهان 0.7 درصد در سال 2022 افزایش یابد و به 8 میلیارد تن برسد.

این رقم با رکورد سالانه سال 2013 برابری می کند و تقاضای زغال سنگ احتمالا در سال آینده بیشتر افزایش می یابد و به بالاترین میزان می رسد.

بنا بر اعلام IEA، به علت افزایش قیمت گاز، تقاضا برای این سوخت بالا رفته است و بسیاری از کشورها مجبور شده اند به میزان زیادی از گاز به سوی زغال سنگ بروند و نیروگاه های زغال سنگی که قبلا بسته شده بودند را دوباره باز کنند.

در این گزارش آمده است، چین که « مسئول بیش از نیمی از مصرف جهانی زغال سنگ است»، با وجود  کاهش 3 درصدی تقاضا در نیمه اول امسال، عامل اصلی رشد تقاضا در نیمه دوم سال 2022 خواهد بود.

همچنین انتظار می رود، به علت رشد اقتصادی و استفاده گسترده تر از برق، تقاضا برای زغال سنگ در هند افزایش یابد.

درعین حال اتحادیه اروپا نیز به تقاضا کمک خواهد کرد، زیرا این اتحادیه به دلیل کاهش واردات گاز روسیه، به طور فزاینده‌ای به زغال سنگ در تولید برق روی می ‌آورد تا جایگزین گاز یا ذخیره آن برای زمستان شود.

در ادامه آژانس بین المللی انرژی آمده است، بازارهای زغال سنگ در سال 2023، به ویژه پس از اجرایی شدن تحریم زغال سنگ اتحادیه اروپایی، بی ثبات خواهند ماند و قیمت ها ممکن است تا سال آینده به خوبی رشد کنند.

«از آنجایی که افزایش قیمت گاز طبیعی باعث رقابتی‌ تر شدن زغال ‌سنگ در بسیاری از بازارها شده، قیمت‌ جهانی این سوخت نیز به نوبه خود افزایش یافته و در بازه اکتبر 2021 تا ماه می 2022 به رقمی بی سابقه رسیده است.»

IEA اعلام کرد: «تحریم ها علیه زغال سنگ روسیه، بازار را مختل کرده و سبب کمبود عرضه شده است. با توجه به اینکه سایر تولیدکنندگان در جایگزین کردن تولید روسیه محدودیت دارند و قیمت های بازار آتی نشان می دهد، کمی عرضه تا سال بعد و پس از ان ادامه یابد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید