239010

نقره؛ بزرگ‌ترین کسری چند دهه اخیر!

دنیای معدن: بر اساس گزارش‌ها، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای نقره امسال با ۱۶ درصد افزایش به ۱.۲۱ میلیارد اونس برسد که بزرگ‌ترین کسری در دهه‌های اخیر را ایجاد می‌کند.

به گزارش دنیای معدن، استفاده از نقره توسط صنعت، برای جواهرات و ظروف نقره و برای شمش‌ها و سکه‌ها برای سرمایه‌گذاران خرد پیش‌بینی می‌شود که به سطوح بی‌سابقه‌ای برسد. خودروسازان با افزایش مقدار وسایل الکترونیکی در خودروها از نقره بیشتری استفاده می‌کنند اما این بخش تنها حدود پنج درصد از کل تقاضا را به خود اختصاص می‌دهد و پنل‌های خورشیدی حدود ۱۰ درصد از تقاضای نقره را تشکیل می‌دهند.

تقاضا در هند در سال ۲۰۲۲ تقریباً دو برابر شد زیرا خریداران از قیمت‌های پایین برای پر کردن ذخایر کاهش یافته در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ استفاده کردند.

موسسه نقره پیش‌بینی کرد که کسری بودجه سال جاری به ۱۹۴ میلیون اونس برسد که از ۴۸ میلیون اونس در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. فیلیپ نیومن - مدیر موسسه سرمایه‌گذاری Metals Focus که ارقام موسسه نقره را تهیه کرده است، گفت که تقاضا احتمالا در سال آینده کاهش خواهد یافت. او تصریح کرد: احتمالاً ذخیره‌سازی مجدد هند تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت اما در مقطعی از بین خواهد رفت.

نیومن گفت که انتظار دارد تقاضای قوی از سوی صنایعی مانند پانل‌های خورشیدی و خودروسازان و کسری عرضه نقره در سال‌های آینده بیشتر شود اما به اندازه سال ۲۰۲۲ نخواهد بود.

میزان نقره ذخیره شده در انبارهای لندن و نیویورک که توسط قراردادهای کومکس و انجمن بازار شمش لندن نظارت می‌شود، در سال جاری حدود ۳۷۰ میلیون اونس یا ۲۵ درصد  کاهش یافته است اما نیومن گفت که مقدار زیادی نقره باقی مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نقره امسال حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۲۱ دلار در هر اونس رسیده است که بیشتر به دلیل فروش نقره توسط سرمایه‌گذاران مالی در واکنش به افزایش بازده اوراق قرضه ایالات‌متحده و تقویت دلار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید