252993

ماکو؛ مقصد جدید "تجلی" / تجلی و فرصت‌های صادراتی در کنار مزیت‌های معدنی ماکو

دنیای معدن: در دیدار اخیر مدیرعامل شرکت تجلی با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، درباره فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی تصمیماتی گرفته شد. حال تجلی ورود به این منطقه و سرمایه گذاری در آن را با توجه به موقعیت خوب صادراتی بررسی می‌کند.

به گزارش دنیای معدن، شرکت پروژه محور تجلی توسعه معادن وفلزات در سرمایه گذاری های جدید خود به سراغ حضور در منطقه آزاد ماکو رفته است. بی شک حضور در چنین مناطقی می تواند درآمدهای صادراتی این شرکت را افزایش دهد. 

شرکت تجلی برای ورود به این بحث، منطقه آزاد ماکو را انتخاب کرده است که ظرفیت های معدنی خوبی در اختیار دارد. 

 

درواقع تجلی تنها به سراغ پروژه های سود آور نمی رود، بلکه در ارزیابی های خود مناطقی با ظرفیت های معدنی را هم در دستور کار دارد تا بتواند از این پتانسیل بهره برداری کند.

 

اما چرا تجلی منطقه آزاد ماکو را انتخاب کرده است؟

این منطقه دارای ذخایر غنی مواد معدنی است که می تواند برای سرمایه گذاران جذاب باشد.  از سویی دیگر دسترسی آسان به بازار صادراتی ترکیه می تواند مزیت دیگری برای جذب بیشتر سرمایه ها باشد. 

 

درواقع اصلی ترین دلیل برای این تصمیم تجلی فرصت های صادراتی در کنار مزیت های معدنی است.

 با ورود شرکت تجلی به منطقه و اجراء پروژه های معدنی به دلیل قرابت با کشورهای همسایه و مهیا بودن امکانات گمرکی و درگاه های انتقال محصول به خصوص به کشور ترکیه علاوه بر تامین نیاز داخلی دسترسی به بازارهای صادراتی می تواند با کمترین هزینه تمام شده محقق شود. 

 

در چنین شرایطی درآمدهای حاصل از صادرات برای تجلی افزایش خواهد یافت و همین موضوع می تواند بر افزایش توان این مجموعه اثر گذار باشد. 

اما  این موضوع تنها به مسئله درآمدزایی ختم نمی شود. ورود شرکت تجلی به این منطقه و سرمایه گذاری در این زمینه منجر به اشتغالزایی خواهد شد. درواقع ورود تجلی به این منطقه می تواند رونق  اشتغالزایی را چند برابر کند. 

 

البته پلن های تجلی بدون کارشناسی دقیق و ارزیابی ریسک های موجود وارد مرحله اجرا نمی شود. تجلی به منظور شناسائی ریسک های مربوط با سرمایه گذاری،  طی انعقاد تفاهم نامه با شرکت های مشاور تراز اول این صنعت از خدمات آنها در زمینه امکان سنجی، تست پایلوت، مکان یابی ، فنی اقتصادی ، راستی آزمائی دراکتشاف محدوده مورد نظر بهره می برد .

 

در صورت ورود تجلی به این منطقه ، صادرات سنگ به اروپا از مسیر ترکیه می تواند یکی از گزینه های اصلی  باشد که این مجموعه آن را در دستور کار خود قرار دهد. 

ایران در حوزه سنگ های تزئینی و ساختمانی دارای پتانسیل های بالایی است، در آن سوی ماجرا نیز بازار خوبی در اروپا وجود دارد که می تواند سهم حوزه سنگ در ارز آوری غیر نفتی کشور را افزایش دهد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید