222977

مدیرعامل شرکت "دشت یوز" بهره‌بردار آنومالی ۱۹-D به دنیای معدن خبر داد

باطله‌برداری معدن سنگ آهن آریز (19- D) 200 درصد از برنامه جلوتر است

دنیای معدن/محبوبه ناطق-مدیرعامل شرکت "دشت یوز دره انجیر"، بهره‌بردار آنومالی 19-D از 2 میلیون تن باطله‌برداری در معدن سنگ آهن آریز خبر داد و به دنیای معدن گفت: این رقم بیش از دو برابر رقم پیش‌بینی شده است.

محمدرضا کاظم پور با بیان اینکه آنومالی 19 –D از سال 95 به کنسرسیومی متشکل از چادرملو و سنگ آهن مرکزی بافق واگذار و پروانه اکتشاف به نام این کنسرسیوم صادر شد و یک شرکت مشاور کارهای ژئو فیزیک آن را انجام داد و بعد از بررسی‌ها وارد فاز حفاری شد، افزود: تا به حال بیش از 18هزار متر گمانه حفر شده و فعلا یک پیت معمولی طراحی شده و کار باطله‌برداری از مهرماه امسال در حال انجام است.

وی ادامه داد: همزمان با آغاز کارهای اکتشافی به مدیران دو شرکت چادرملو و سنگ آهن بافق پیشنهاد شد، با توجه به اینکه سنگ آهن در عمق 160 تا 170 متری سطح زمین است و نیاز به 40 میلیون تن باطله‌برداری دارد، اقدام به اخذ مجوز باطله‌برداری حین اکتشاف کنیم تا هر دو کار را همزمان پیش ببریم. با مساعدت و همراهی آقای تقی‌زاده مدیرعامل چادرملو و آقای فلاح مدیر عامل سنگ آهن مرکزی بافق توانستیم مجوز باطله‌برداری حین اکتشاف را از اداره صمت استان یزد اخذ کنیم.  

بهره‌بردار معدن سنگ آهن آریز اضافه کرد: باتوجه به این مجوز و باتوجه به گمانه‌ها، پیتی را طراحی و ایجاد کردیم و در نهایت مناقصه‌ای برگزار و عملا باطله‌برداری از اول مهر ماه امسال آغاز شد.

کاظم‌پور تصریح کرد: طبق برنامه زمان‌بندی که برای پیمانکار تعیین کردیم قرار بود ماهی 800هزار تا یک میلیون متر مکعب باطله‌برداری صورت بگیرد اما برای اینکه دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی برای تامین سنگ آهن دچار مشکل ‌نشوند باطله‌برداری را به 2 میلیون تن رساندیم که دو برابر حداکثر رقم پیش‌بینی شده است؛ یعنی در ماه ابتدایی 200 درصد از برنامه جلوتر هستیم.

بهره‌بردار 19-D تاکید کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا پیش‌بینی اولیه که رسیدن به سنگ آهن در پایان سال سوم به آهن است را به دو سال تقلیل بدهیم و انشالله در پایان سال دوم به آهن برسیم. بعد از آن پیش‌بینی‌ها بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته برداشت 5 میلیون تنی سنگ آهن در هر سال مدنظر خواهد بود.

کاظم‌پور با بیان اینکه خاک روباره تا سطح 100 متری آلومیوم و از این سطح تا 160متری که به آهن برسیم دولومیت و کنگلومرا است گفت: ذخیره سنگ آهن آنومالی 19-D در شاهرگ امتداد گسل رباط پشت بادام شکل گرفته و دارای دو ذخیره عدسی شکل است که فعلا روی یک عدسی تمرکز کرده و کار می‌کنیم.

وی در مورد نحوه استخراج و رساندن سنگ آهن را به محل کارخانه نیز گفت: برای این موضوع مشاوری گرفتیم که دارد روی این مساله کار می‌کند. فعلا چند روش حمل و نقل ریلی، حمل با کامیون یا حمل با نوار نقاله یا به به صورت پایپ یعنی انجام یک مرحله خردایش و سپس انتقال آن به صورت دوغاب مدنظر است.

وی از انجام همزمان طرح‌های اکتشافی دیگر توسط چادرملو خبر داد و افزود: چادرملو در سه تا چهار منطقه به طور همزمان در حال انجام فعالیت‌های اکتشافی برای کشف ذخایر جدید سنگ آهن است. با توجه به خریداری 8 دستگاه حفاری از ابتدای سال، سرعت این فعالیت‌های اکتشافی افزایش یافته و کار دارد خیلی خوب انجام می‌شود. تا جایی که اطلاع دارم به نتایجی هم دارد می‌رسد. اگرچه فعالیت‌های اکتشافی به شدت هزینه‌بر و زمان‌بر است ولی باید منتظر خبرهای خوبی باشیم.    

محمدرضا کاظم پور مدیرعامل شرکت دشت یوز دره انجیر بهره‌بردار آنومالی 19 –D در ادامه به تلفظ صحیح آنومالی و چگونگی این نامگذاری اشاره کرد و گفت: معدن سنگ آهن آریز (آنومالی 19-D) به این دلیل این نام را گرفت که روسها در سالهای 1340 تا 1357 کارهای اکتشافی منطقه بافق را با هدف اکتشاف سنگ آهن انجام دادند آنومالی‌های مختلف را شماره‌گذاری کردند؛ به این شکل که آنومالی سنگ آهن بافق مرکزی شماره 1 است و چادرملو شماره 18 و آنومالی 19 شامل چهار توده بخشA.B.C ,D  است که بخش مدنظر ما بخشD  آنومالی 19 است و از این رو ابتدا باید ابتدا شماره 19 گفته شود و بعد حرف D به آن اضافه شود در حالی که به اشتباه حرف D ابتدا گفته می‌شود.

وی افزود: در سال 1395 نیز آنومالی 19-D به شرکت معدنی و اکتشافی "دشت یوز دره انجیر" واگذار شده است که خرداد ماه امسال نیز نام آنومالی مذکور، معدن سنگ آهن آریز (19- D) گذاشته شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید