221157

عقبگرد تقاضای شمش فولاد

دنیای معدن -راضیه احقاقی : متقاضیان شمش فولاد از رینگ دیروز این محصول استقبال نکردند و رکود معاملات شمش فولاد ناشی از انتظار خریداران برای افت نرخ این محصول ظرف هفته‌های آینده رقم خورد.

به گزارش دنیای معدن ، البته نرخ پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا ظرف دو هفته اخیر کاهش داشت، اما این تعدیل نرخ پایه شمش کمتر از انتظارات بازار بود و همین موضوع باعث شد تا مجددا خرید شمش فولاد در بورس کالا افت محسوس داشته باشد. شنیده‌ها حاکی از آن است که در این شرایط، شاهد افزایش دادوستد شمش فولاد در بازار آزاد هستیم. تطبیق سریع قیمت پایه عرضه در بورس کالا با انتظارات بازار می‌تواند از رکود در این بازار جلوگیری کند.

رکود رینگ صنعتی شمش فولاد در انتظار تعدیل نرخ

رینگ معاملاتی شمش فولاد در بورس کالا، روز گذشته میزبان عرضه بالغ بر 136هزار تن شمش با قیمت پایه‌ای در بازه 12 هزار و 960 تومان تا 13 هزار و 70 تومان به ازای هر کیلوگرم بود. کف قیمت پایه در نظر گرفته‌شده برای این عرضه 330 تومان کمتر از نرخ پایه عرضه شمش در رینگ هفته قبل بود. درواقع، عدم استقبال متقاضیان شمش فولاد از رینگ هفته قبل باعث شد تا نرخ پایه شمش فولاد برای عرضه هفته جاری کاهش داشته باشد.

با وجود این، صنایع تکمیلی بخش فولاد از رینگ دیروز شمش استقبال چندانی نکردند، به‌گونه‌ای که در زمان معامله در بازار فیزیکی حدود12 هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفت؛ هرچند این احتمال وجود دارد که تا پایان روز بخشی از شمش فولاد عرضه‌شده به‌شکل مچینگ به فروش رفته و به این ترتیب بر حجم معاملات شمش فولاد در روز گذشته افزوده شود. اما با توجه به شرایط کلی حاکم بر بازار و انتظار خریداران از افت بیشتر قیمت‌ها در روزهای آینده، برآورد می‌شود که میزان اندکی شمش فولاد به شکل مچینگ نیز مورد معامله قرار گیرد.

وعده وزیر صمت برای کاهش بهای محصولات طویل فولادی ظرف ماه‌های پیش‌رو مهم‌ترین دلیل عدم استقبال نوردکاران از شمش فولاد با میانگین نرخ پایه 13 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده شمش فولاد با این نرخ پایه برابر 14 هزار و 200 تومان خواهد شد که با توجه به هزینه حمل و تبدیل میلگرد تولیدی با این شمش نرخی در حدود 15 هزار و 200 تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد داشت که البته این نرخ بدون احتساب مالیات ارزش افزوده محاسبه شده است. این در حالی است که در حال حاضر هر کیلوگرم میلگرد با احتساب مالیات ارزش افزوده در بازار آزاد تهران با نرخ برابر 15 هزار و 400 تومان عرضه می‌شود و حتی در این نرخ نیز متقاضی چندانی برای آن وجود ندارد و اغلب متقاضیان خریدهای خود را به امید افت بیشتر نرخ به تعویق می‌اندازند.

سرعت کاهش نرخ پایه شمش فولاد مطابق انتظارات بازار نیست

عدم استقبال خریداران از شمش فولاد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس کالا در روز گذشته به انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها در این بازار بازمی‌گردد. تعدیل انتظارات قیمتی باعث شده تا قیمت پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا نیز کاهشی شود، اما این کاهش نرخ به شکل پلکانی و با سرعتی کم و غیر منطبق با انتظارات بازار در حال انجام است. به گفته فعالان بخش فولاد کشور، در حال حاضر هر کیلوگرم شمش فولاد در بازار آزاد با نرخ 13 هزار و 500 تومان مورد معامله قرار می‌گیرد که این نرخ شامل مالیات ارزش افزوده نیز می‌شود؛ بنابراین در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم شمش فولاد در بازار آزاد حدود هزار تومان کمتر از قیمت تمام‌شده عرضه شمش فولاد در بورس کالاست. این موضوع به‌خوبی موید این نکته است که قیمت پایه عرضه شمش فولاد در بورس کالا از نرخ این محصول در بازار آزاد جا مانده است. در این شرایط افزایش سرعت تغییر قیمت پایه مطابق با انتظارات معامله‌گران و بازار آزاد باعث می‌شود که رونق مجدد به این رینگ بازگردد. بنابراین انتظار می‌رود که بورس کالا به این نکته توجه کرده و قیمت‌های پایه را با سرعت بیشتری با انتظارات معامله‌گران در بازار منطبق کند.

استمرار رکود در رینگ مقاطع فولادی

امروز رینگ صنعتی بورس کالا میزبان عرضه مقاطع طویل فولادی است. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه هر کیلوگرم میلگرد در رینگ امروز 520 تومان کمتر از نرخ پایه این محصول در عرضه هفته قبل است و بهای پایه هر کیلوگرم تیرآهن نیز 620 تومان کمتر از نرخ پایه آن در هفته قبل تعیین شده است. هفته گذشته رینگ مقاطع طویل فولادی با عدم استقبال از سوی خریداران روبه‌رو شد؛ اگرچه قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه امروز مقاطع طویل فولادی کاهش یافته، اما برآورد می‌شود که مجددا این رینگ با عدم استقبال خریداران روبه‌رو شود.

با احتساب مالیات ارزش افزوده، کارمزد ارکان بورس، هزینه حمل و سود تاجر، میلگرد فروش رفته از رینگ امروز با قیمتی در حدود 16 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار آزاد عرضه می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد با نرخی در کانال 15 هزار تومان مورد دادوستد قرار می‌گیرد و حتی در این نرخ نیز تقاضای چندانی برای آن وجود ندارد. بنابراین طبیعی است که استقبالی از رینگ امروز مقاطع فولادی نشود و این هفته نیز همانند هفته قبل حجم معاملات انجام‌شده در این بازار بسیار کم باشد.

تعویق خرید به امید افت بیشتر نرخ

فروش هر کیلوگرم شمش فولاد در بازار آزاد با نرخ 13 هزار و 500 تومان (با احتساب مالیات ارزش افزوده)، این ذهنیت را میان فعالان بازار آهن و فولاد کشور به وجود آورده که احتمال عقبگرد قیمتی مقاطع طویل فولادی به کانال 14 هزار تومانی در هفته‌های آینده وجود دارد. همین سیگنال باعث شده تا رکود حاکم بر بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور سنگین‌تر باشد.

بازار صادراتی تحت‌الشعاع تصمیمات داخلی

تعدیل نرخ شمش و محصولات فولادی خبری مثبت برای خریداران مصرفی در این بازار به‌شمار می‌رود، اما باید توجه شود که این افت نرخ به‌نحوی انجام شود که به تعمیق رکود در بازار داخل و از میان رفتن بازار صادراتی محصولات فولادی نینجامد. اغلب مشتریان محصولات فولادی کشور اخبار بازار فولاد و رینگ شمش و مقاطع طویل فولادی را رصد می‌کنند. وعده وزیر صمت مبنی بر عقبگرد قیمتی مقاطع طویل فولادی و استمرار رکود در رینگ محصولات فولادی کشور ظرف هفته‌های اخیر باعث شده تا مشتریان خارجی از فرصت به وجود آمده برای چانه‌زنی بیشتر در خرید استفاده کنند؛ به این ترتیب تعمیق رکود در بازار مقاطع طویل فولادی داخلی به رکود در بازار صادراتی این محصولات نیز منجر شده است.

مجموع عوامل بیان‌شده و تعمیق رکود در بازار داخلی مقاطع طویل فولادی و سرایت این رکود به بازار صادراتی باعث می‌شود که نوردکاران به‌خصوص واحدهای کوچک و متوسط در شرایط نامطلوبی قرار گیرند؛ چرا که این رکود و عدم فروش محصول این تولیدکنندگان را با افزایش دپوی محصول و عدم تامین نقدینگی روبه‌رو کرده که این موضوع می‌تواند یک واحد کوچک یا متوسط با توان مالی پایین را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد. بنابراین انتظار می‌رود که هر سیاست و اعلام موضعی برای تنظیم بازار با در نظر گرفتن موارد بیان شده باشد، به‌گونه‌ای که این کاهش نرخ از رونق بازار داخلی و صادراتی نکاهد و باعث ضربه به بدنه تولید در کشور به‌خصوص واحدهای کوچک و متوسط نشود.

دیدگاهتان را بنویسید