221461

افق روشن توسعه معادن آذربایجان شرقی

دنیای معدن -توسعه متوازن معادن آذربایجان شرقی به عنوان مطالبه اصلی مردم و مسوولان این خطه، افق روشنی دارد که مصداق عینی آن امضای قرارداد هشت هزار میلیارد تومانی شرکت ملی مس ایران با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای تولید مس کاتد در مجتمع مس سونگون است.

به گزارش دنیای معدن، امضای قرارداد تولید مس کاتدی در مجتمع مس سونگون به عنوان عامل جلوگیری از خام فروشی ۱۰۰ درصدی این معدن غنی با بیش از ۲ میلیارد تن ذخیره شناسایی شده در ۲ هفته قبل، با واکنش مثبت و استقبال مردم و مسوولان آذربایجان شرقی مواجه شد؛ به ویژه اینکه در آیین رسمی امضای قرارداد اعلام شد که عملیات اجرایی این طرح کلان از اول مهر ماه امسال آغاز می شود.

از سوی دیگر طرح استخراج آلومینا از معدن نفلین سینیت شهرستان سراب نیز در تابستان امسال چنین رویداد مشابهی را تجربه کرد که در طی آن، قرارداد اجرایی شدن این طرح میان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با ایمیدرو با سرمایه گذاری ۲۱۳ میلیلون یورویی در قالب یک آیین رسمی با حضور معاون وزیر صمت امضا شد.

نکته جالب توجه اینکه با اجرایی شدن این ۲ طرح بزرگ معدنی علاوه بر سرمایه گذاری هزاران میلیارد تومانی در بخش معدن آذربایجان شرقی، زمینه اشتغال بیش از پنج هزار نفر از جوانان جویای کار استان، فراهم و برای توسعه این بخش حیاتی در نزد افکار عمومی امیدآفرینی می شود.

البته باید این نکته را نیز اضافه کرد که سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در آیین رسمی امضای قرارداد تولید مس کاتد در مجتمع مس سونگون اعلام کرد که در زمان حاضر ۲۴ هزار میلیارد تومان طرح سرمایه گذاری در این مجتمع در حال طراحی و اجراست که رقم آن به ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

ظرفیت های بخش معدن آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی با ۸.۱ میلیارد تن ذخایر معدنی تخمینی، رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد، اما فعالان عرصه معدن و افکار عمومی معتقدند که برخورداری استان متناسب با داشته های معدنی نیست و باید گام های جدی برای تغییر این وضعیت و توسعه متوازن و همه جانبه بخش معدن به عنوان یکی از محورهای اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

کارشناسان حوزه معدن می گویند در حالی که آذربایجان شرقی، رتبه نخست کشور از نظر ذخایر معدنی را دارد، درآمدهای معدنی آن سالانه به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان می رسد که یک دهم برخی از استان هایی است که از نظر ذخایر معدنی در رتبه های به مراتب پایین تری نسبت به این خطه قرار دارند.

کارشناسان حوزه معدن می گویند در حالی که آذربایجان شرقی، رتبه نخست کشور از نظر ذخایر معدنی را دارد، درآمدهای معدنی آن سالانه به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان می رسد که یک دهم برخی از استان هایی است که از نظر ذخایر معدنی در رتبه های به مراتب پایین تری نسبت به این خطه قرار دارند.

آنان با اشاره به اینکه اگر زنجیره کامل تولید در بخش معدن قطع نشود برای ۱۷ نفر اشتغال زایی ایجاد می شود، می گویند که این اشتغال زایی در بخش معدن آذربایجان شرقی با چالش مواجه است؛ آنان در تبیین این نظر به قطع شدن زنجیره تولید در مجتمع معدنی مس سونگون در مرحله کنسانتره اشاره می کنند و معتقدند امروزه نبود کارخانه های ذوب و پالاش برای تولید مس کاتدی در این مجتمع، برآیند تلاش های انجام شده و سرمایه گذاری های میلیارد دلاری در این مجموعه را کم نتیجه کرده است.

به عقیده فعالان و کارشناسان حوزه معدن، در کشور ۷۰ نوع مواد معدنی و در استان آذربایجان شرقی ۵۵ نوع مواد معدنی وجود دارد و اگر مسئله خام فروشی حل شود و اقداماتی در جهت تقویت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در بخش معدن صورت گیرد، بسیاری از مشکلات بخش معدن در استان حل شدنی است.

توجه به این داده ها باعث شد که درخواست توجه ویژه به توسعه حوزه معدن، محور اصلی نمایندگان آذربایجان شرقی از وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با آنان در سفر یک ماه قبل باشد؛ البته وزیر صمت نیز ضمن همراهی با درخواست نمایندگان مجلس و مسوولان ارشد استان از عزم جدی این وزارتخانه برای پویایی معادن آذربایجان شرقی خبر داد و اعلام کرد که پروژه نفلین سینیت سراب اجرایی خواهد شد.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه « کار را شروع می کنیم، مصوبه هیات دولت را هم در دستور کار قرار می دهیم و می گیریم»، نشان داد که وزارت صمت برای مک به توسعه بخش معدن آذربایجان شرقی آماده است.

بی نصیبی آذربایجان از سرمایه گذاری ۵.۴ میلیارد یورویی ایمیدرو

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: در سال ۱۳۹۸به میزان ۵.۴ میلیارد یورو صنایع معدنی در کشور به بهره برداری رسیده که به نظر می رسد آذربایجان شرقی از این میزان سرمایه گذاری کاملا بی نصیب بوده است.

یوسف داودی اظهار کرد: ما با تمام توان آماده کمک به صاحبان صنایع استان آذربایجان شرقی از دورافتاده ترین روستای استان تا تبریز پرافتخار هستیم.

وی افزود: کشورمان امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند فعالیت صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی است و در این شرایط سخت تحریم ها، نقش آنان بسیار مهم است.

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: خانه ها و جیب های ما با محصولات الکترونیکی کره جنوبی پر شده و بازار کشورهای همسایه ما را ترکیه و برخی کشورها در اختیار گرفته اند که باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی فکری برای این اتفاقات کنیم.

داودی اظهار کرد: طبق اعلام رسمی ایمیدرو در سال ۱۳۹۸ حدود ۵.۴ میلیارد یورو صنایع معدنی در کشور بهره برداری شده است و سوال ما این است که سهم آذربایجان شرقی از این میزان سرمایه گذاری چقدر بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با اینکه معدن اصلی آلومینا به عنوان یک ماده راهبردی در آذربایجان شرقی است، اما این معدن در سراب بلاتکلیف به حال خود رها شده است.

نخاله معادن نصیب آذربایجان و عصاره آن نصیب دیگران است

نماینده خداآفرین، کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز، تقسیم معادن به عصاره و نخاله را ناعادلانه خواند و گفت: نخاله معادن نصیب آذربایجان و عصاره آن نصیب دیگران است.

حسین حاتمی اظهار کرد: در بحث معدن تقسیم بندی که در شاکله کشور اتفاق افتاده است، معادن آذربایجان را به نخاله و عصاره تقسیم بندی کرده اند که نخاله آن نصیب آذربایجان و عصاره اش نصیب دیگران است.

وی با اشاره به ترکیب ناعادلانه هیات مدیره های شرکت هایی مثل ایدرو و ایمیدرو افزود: در تقسیم هیات مدیره ها، منابع، داده ها و سرمایه همه استان ها باید لحاظ شود.

نماینده کلیبر، هوراند و خداآفرین در مجلس یادآوری کرد: منابع بانکی و پولی آذربایجان شرقی از رهگذر ارزش افزوده نصیب استان نمی شود، زیرا توزیع منابع مالی در کشور کاملا نامتوازن و غیرعادلانه است که باید در این مورد تجدیدنظر شود.

حاتمی تشریح کرد: ایدرو و ایمیدور به عنوان بنگاه های قدرتمند و کلان اقتصادی کشور سهمی در تولید ثروت ملی در خطه آذربایجان ندارند و تنها تبعات منفی مسائل و مشکلات شان نصیب آذربایجان می شود و حق السهمی در آذربایجان و تولید ثروت و گردش مالی این دیار ندارند.

۵۰ درصد معادن آذربایجان شرقی فعال هستند

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ۸۰۰ واحد معدنی در استان اعلام کرد: از این تعداد ۴۰۰ معدن، معادل ۵۰ درصد، فعال هستند.

مهرانگیز رحمانی با اشاره به ظرفیت های معدنی غنی در آذربایجان شرقی از رتبه نخست کشوری استان به لحاظ وجود ذخایر معدنی خبر داد و افزود: ظرفیت اسمی استخراج در معادن استان ۴۸ میلیون تن است که با حل مشکلات و چالش های پیش رو و رفع موانع می توانیم ظرفیت های اشتغال و استخراج در این حوزه را ارتقا دهیم.

وی بیان کرد: به دلیل برخورداری آذربایجان شرقی از عوامل زمین شناسی مساعد، بسترهای مناسب ایجاد ذخایر معدنی در منطقه فراهم شده است و در بخش کانی های فلزی اعم از طلا، مس، مولیبدن، آهن و منگنز و کانی های غیرفلزی با اهمیت نظیر سنگ های تزیینی، کائولن، نفلین سینیت، سیلیس همچنین یکسری مصالح ساختمانی از جمله پوکه، سنگ لاشه، گچ دارای ظرفیت بسیار خوبی هستیم.

وی با بیان اینکه سنگ های تزئینی به وفور در استان وجود دارند، متذکر شد: آذربایجان شرقی در بعضی از مواد معدنی مانند سنگ های قرمز آذرشهر دارای برند جهانی بوده و که ارزش بسیار بالایی در سطح جهان برخوردار است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مزیت های معدنی خدادادی در منطقه، قابلیت و فرصت سرمایه گذاری در معادن استان را فراهم کرده و نیازمند توجه بیش از پیش به این بخش مهم و تأثیرگذار اقتصادی هستیم، ادامه داد: ایجاد و راه اندازی واحدهای فرآوری، توسعه و تکمیل چرخه و زنجیره های بعدی معادن و صنایع پائین دستی، زمینه ایجاد اشتغال پایدار را تحقق می بخشد.

وی، پیش بینی تمهیدات لازم براساس برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص جذب سرمایه در بخش صنایع معدنی را یکی از مهم ترین اولویت های امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی دانست و یادآوری کرد: تنوع محصولات معدنی ویژگی عمده معادن استان بوده و تحقق «نهضت کاهش خام فروشی» بر اساس منویات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) در سرلوحه برنامه های ما قرار دارد.

وی راه اندازی شهرک تخصصی مس در شهرستان ورزقان را در راستای حرکت به سمت ایجاد واحدهای فرآوری و توسعه صنایع پایین دستی در بخش معدن برشمرد و گفت: ایجاد ارزش افزوده، افزایش ظرفیت اشتغال همچنین پرهیز از خام فروشی از دیگر موارد مهمی است که با جدیت دنبال می شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان شرقی، افزود: تامین نیاز داخل اولویت اول استان بوده و در بحث صادرات نیز بخشی از مواد معدنی نظیر پوکه که از استانداردهای جهانی برخوردار است، به منظور حضور در بازارهای جهانی صادر می شود.

وی با قدردانی از تلاش و اهتمام کارشناسان متخصص و متعهد معاونت امور معادن و صنایع معدنی صمت استان در زمینه نظارت مستمر بر معادن منطقه به عنوان ثروت و سرمایه ای ملی و عمومی گفت: رعایت قانون معدن همواره مورد تاکید مجموعه صمت استان بوده و مشاورهای صحیح، فنی و اطلاع رسانی دقیق در خصوص قوانین معدن به متقاضیان ارائه می شود.

رحمانی با اشاره به ماده ۲۴ قانون معادن در خصوص الزام به اخذ استعلام های لازم از دستگاه های متولی، پیش از آغاز به کار در حوزه معدن، تشریح کرد: توجه به مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی در فعالیت های معدنی ضروری است و سرمایه گذاران و بهره برداران باید رابطه ای تنگاتنگ در چارچوب قانون با سازمان صمت و ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست داشته باشند.

وی با بیان اینکه تخریب منابع زیست محیطی و منابع طبیعی در اثر فعالیت های معدنی باید با اقدامات ترمیمی و بازسازی محل استخراج و بهره برداری معادن جبران شود، گفت: محیط زیست، منابع طبیعی و معادن استان، منابع ملی و ثروت عمومی می باشند و در کنار فعالیت های معدنی، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در اولویت فعالان این بخش قرار گرفته و آنان باید اهمیت ویژه ای برای حفظ سرمایه های ملی قائل شوند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین بر لزوم افزایش تعامل و همگرایی بیش از پیش معدن کاران با تمامی دستگاه های مسوول تأکید کرد و افزود: بخشی از اختیارات وزارت صمت از جمله در شورای عالی معادن، در جهت حل مشکلات و رفع موانع به سازمان های صمت استان ها تفویض و واگذار شده است.

وی از تشکیل جلسات هفتگی کمیته های فنی زیر مجموعه شورای عالی معادن آذربایجان شرقی با همکاری استانداری به منظور بررسی دقیق مشکلات حوزه معادن خبر داد و بیان کرد: در بحث حقوق دولتی در قانون معادن در برنامه ششم توسعه پیش بینی لازم انجام شده و موضوعات مرتبط با تخصیص سهم استان از وصول حقوق دولتی از طریق مدیران و مسوولان استانی و کوری، ستاد وزارت متبوع، سازمان برنامه، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با جدیت پیگیری می شود.

رحمانی اضافه کرد: بخش معدن، کمترین آسیب را به واسطه تحریم ها متحمل شده و با همگرایی و حمایت های دستگاه های مسوول استانی می توان روند رفع موانع در این حوزه مهم را تسریع و تسهیل کرد.

وی با قدردانی از اقدامات حمایتی دادگستری استان در برخورد با معارضین معدنی، اضافه کرد: با برنامه ریزی های انجام شده تلاش می شود تا هم مطالبات روستائیان محقق شود و هم فعالیت های معدنی تداوم یابد، زیرا معتقدیم در کنار حفظ منابع طبیعی و محیط زیست استان باید فعالیت های معدنی نیز ادامه داشته باشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از معدن کاران به عنوان مجاهدین اقتصادی یاد کرد و گفت: اشخاص و شرکت های حقیقی و حقوقی، پیش از ورود به فعالیت در بخش معادن باید گواهی صلاحیت فنی و مالی را اخذ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید