252102

نظر 11 کارشناس داوری درباره 3 صحنه چالشی دیدار پرسپولیس گل گهر: 2 پنالتی سرخپوشان گم شد!؟ / نظر اکثریت کارشناسان

دنیای معدن: دیدار دو تیم گل‌ گهر سیرجان و پرسپولیس در آخرین بازی هفته بیست و دوم لیگ، روز گذشته در شرایطی برگزار شد که با تساوی روز شنبه استقلال مقابل مس رفسنجان، فرصتی مناسبی برای نزدیک شدن شاگردان اوسمار به صدر جدول فراهم شد و این اتفاق هم با برتری یک-صفر سرخپوشان رقم خورد.

به گزارش دنیای معدن، موعود بنیادی‌فر با کمکهای فرهاد مروجی، حامد صفایی و ایمان کهیش و نظارت سعید علینژادیان این دیدار را قضاوت کرد.

 

در این گزارش نواندیش، کارشناسی داوری دیدار گل گهر و پرسپولیس انجام و صحنه های مشکوک دیدار بررسی می شود:

دقیقه 16: امید عالیشاه تعادل خود را در محوطه جریمه گل گهر از دست داد و داور اعتقادی به پنالتی نداشت که با اعتراض سرخپوشان همراه شد.

محمدی: متاسفانه کیفیت تصاویر خوب نیست اما به نظر می رسد برخوردی رخ داده است.

فهیمی راد: پنلتی بود.

نوذروردنیل: خطا بود اما بیرون محوطه جریمه.

حیدر سلیمانی: خطا بود اما بیرون محوطه.

 

دقیقه77: اخراج اوسمار توسط بنیادی فر

محمدی: در تصاویر مشخص نیست چه اتفاقی رخ داده. اما باتوجه به صحبت داور چهارم احتمالا اعتراض و رفتار خارج از ورزشی موجب این تصمیم داور شده است.

 

نظرات فهیمی راد

جواد فهیمی راد در گفت‌وگو با آنا، در خصوص قضاوت موعود بنیادی‌فر در نیمه اول بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان اظهار کرد: مهم‌ترین صحنه نیمه اول برخورد امید عالیشاه با مدافع گل‌گهر سیرجان بود. در این صحنه بازیکن پرسپولیس توپ را از یار حریف رد کرد و بازیکن گل‌گهر با پای چپ خود مانع حرکت عالیشاه شد. داور باید در این صحنه اعلام پنالتی می‌کرد.

 

کارشناس داوری در مورد اخراج سرمربی پرسپولیس و ۸ دقیقه وقت اضافه در نیمه دوم عنوان کرد: برخورد با نیمکت تیم‌ها از اختیارات داور است. معمولاً داور اول از داور چهارم گزارش می‌گیرد یا از او می‌خواهد نظرش را بگوید تا بر اساس آن تصمیم بگیرد. اخراج اوسمار هم قطعاً با گزارش داور چهارم بوده و حتماً رفتاری داشته که داور را مجاب به استفاده از کارت قرمز خود کرد. البته در نیمه اول هم به سرمربی پرسپولیس اخطار داد.

 

فهیمی راد افزود: گزارش‌هایی که از داخل کشور به فیفا و AFC داده می‌شود، داوران ما را به سمتی برده تا در مورد وقت اضافه از اختیارات خود استفاده کنند. بنیادی‌فر داوری است که مجوز VAR دارد و تمامی مواردی را که موجب اتلاف وقت می‌شود لحاظ می‌کند و بر این اساس وقت اضافه زیادی در نظر گرفته است.  

 

نظرات نوذررودنیل

نوذر رودنیل در خصوص قضاوت داور دیدار گل گهر و پرسپولیس به برنا گفت: در دقیقه ۱۶ برخوردی بین امید عالیشاه و مدافع گل گهر رخ داد که  منجر به سرنگونی  کاپیتان پرسپولیس شد که این خطا بیرون محوطه رخ داد و باید ضربه آزاد برای این تیم اعلام می‌شد اما داور از اعلام خطا خودداری کرد.

 

وی در ادامه با تاکید بر این که گل پرسپولیس در نیمه اول کاملا درست و قانونی بود، گفت: در صحنه‌ای که درگیری بین باگناما و مهدی ترابی ایجاد شد، داور باید بازیکن گل گهر را به خاطر ضربه‌ای که با دست به صورت ترابی زد، با کارت زرد جریمه می‌کرد.

 

این کارشناس داوری تصریح کرد: تصویربرداری و نور این دیدار در صحنه‌های تلویزیونی بسیار ضعیف بود و این مساله کار را برای بررسی صحنه‌های داوری سخت می‌کرد.

 

نظرات نادر جعفری

 کارشناس داوری کشورمان اعلام کرد در دیدار گل‌گهر و پرسپولیس یک پنالتی برای سرخپوشان تهرانی گرفته نشده است.

 

نادر جعفری در گفت‌‌و‌گو با تسنیم درباره قضاوت موعود بنیادی‌فر در دیدار گل‌گهر و پرسپولیس اظهار داشت: در دقیقه 16 از زاویه‌ای که ما دیدیم عالیشاه از مدافع گل‌گهر عبور کرده بود و در حالی که قصد تغییر جهت داشت، مدافع پای او را زد و به نظرم خطای پنالتی بود.

 

وی ادامه داد: گل پرسپولیس هم کاملاً در شرایط سالم به ثمر رسید و مشکلی وجود نداشت. داور در دو صحنه در دقایق 36 و 55 برای بازی مزاحمت ایجاد و توپ به او برخورد کرد. بهتر است داور با جابه‌جایی از این صحنه‌ها جلوگیری کند.

 

کارشناس داوری کشورمان گفت: نکته نهایی هم در مورد اخراج اسمار ویرا بود که داور چهارم نکته‌ای به داور گفت و به همین دلیل هم بنیادی‌فر مستقیم سرمربی پرسپولیس را اخراج کرد. قطعاً داور در گزارش خود دلیل این موضوع را خواهد نوشت و باید دید چه صحبتی در آن صحنه رد و بدل شده است.

 

نظر حیدر سلیمانی

حیدر سلیمانی معتقد است امید عالیشاه دقیقه ۱۶ با خطا متوقف شد اما شروع این خطا در بیرون از محوطه جریمه بود و پنالتی نبود.

 

نظرات کارشناسان داوری ورزش سه را در ادامه می‌خوانید:

برخورد رزاق‌پور و امید عالیشاه (دقیقه ۱۶- مشکوک به پنالتی)

-- محمدرضا ابوالفضلی: در این صحنه بازیکن گل گهر در داخل محوطه جریمه خطا انجام داد و پنالتی است.

 

--محمدحسین ترابیان: بازیکن مدافع در محوطه جریمه با انداختن پای چپ در مسیر حرکت مهاجم، مانع پیشروی و سرنگونی مهاجم شده و مرتکب خطای پنالتی گردید.

 

-- مهدی عالیقدر: مدافع با پای چپ مرتکب خطا می‌شود و داور می‌بایست اعلام پنالتی می‌کرد.

 

-- ابراهیم میرزابیگی: بازیکن گل گهر مرتکب خطا شد و داور باید پنالتی می‌گرفت.

 

-- تورج حق‌وردی: روی مهاجم پرسپولیس داخل محوطه خطا صورت گرفت.

 

-- حسین عسگری: این صحنه نیاز به کارشناسی ندارد و کاملا واضح است. بازیکن پرسپولیس توپ را در اختیار دارد و جلوتر از مدافع است و مدافع با ران خود به ران مهاجم ضربه می‌زند و مرتکب خطای پنالتی می‌شود.

 

-- بابک وسیله‌بر: مدافع در بیرون محوطه جریمه قصد زدن توپ را دارد که موفق نمی‌شود و به دنبال آن مهاجم تماس بدنی پیدا می‌کند که برخورد معمول فوتبالی محسوب می‌گردد. بنابراین ادامه بازی صحیح است.

 

 برخورد برزای و اورونوف (دقیقه 33 - مشکوک به جریمه شخصی)

-- محمدحسین ترابیان: بازیکن مدافع با تکل صحیح توپ را می‌زند. ادامه بازی تصمیم صحیح داور است.

 

-- مهدی عالیقدر: باتوجه به این تصویر ادامه بازی تصمیم صحیح داور می‌باشد و تکل صحیح است.

 

-- ابراهیم میرزابیگی: مدافع گل‌گهر توپ را زد و مرتکب خطا نشد.

 

-- تورج حق‌وردی: ادامه بازی صحیح بود و هیچ خطایی صورت نگرفت.

 

-- حسین عسگری: بازیکن گل‌گهر به درستی تکل می‌زند و در ادامه برخوردی صورت می‌گیرد اما خطا نیست.

 

-- بابک وسیله‌بر: از این زاویه خطایی مشاهده نشد و دید داور هم مناسب است و به نظر او باید احترام گذاشت.

 

 برخورد تورس و مدافع پرسپولیس (دقیقه ۶۵- مشکوک به پنالتی)

--  محمدحسین ترابیان: از این زاویه و تصاویری که می‌بینیم، صحنه قابل ارزیابی کامل نیست، با توجه به فاصله و زاویه داور به صحنه، احترام به تصمیم داور.

 

-- مهدی عالیقدر: با این تصویر ارزیابی به جهت وقوع خطا و اعلام پنالتی مقدور نیست، لذا به تصمیم داور احترام می‌گذاریم.

 

-- ابراهیم میرزابیگی: صحنه واضح نیست و از این زاویه نمی‌توان تشخیص داد که برخورد صورت گرفته یا خیر.

 

-- تورج حق‌وردی: ادامه بازی درست بود.

 

-- حسین عسگری: در این صحنه هم مدافع به درستی تکل می‌زند و خطایی صورت نمی‌گیرد.

 

-- بابک وسیله‌بر: توپ در فاصله بازی هر دو نفر (مدافع و مهاجم) بوده و مدافع به درستی دفع توپ می‌کند و در ادامه اگر برخورد جزئی اتفاق افتاده، فوتبالی محسوب می‌شود و نیز دریافت توپ توسط دروازه‌بان از دفع توپ به‌وسیله همدسته بوده، پس ادامه بازی صحیح است.

دیدگاهتان را بنویسید